Dag 6. Zaterdag 10 augustus 2019

Lübeck - Travemünde - Klütz - Wismar - Rostock

132 km in 5 uur en 45 min, 23 km/uur gemiddeld, 698 hoogtemeters

Half bewolkt, 24 graden, meestal wind van achter

“ Langs de Oostzee door voormalig Oost Duitsland “

Wat een geluk hebben wij met het weer. Het regent tijdens rustmomenten en de wind staat nog steeds gunstig, vooral vandaag.

Gisteravond was mijn verjaardagsdiner met Willem aan water van de rivier de Trave in Lübeck met uitzicht op de Holstentor en de eeuwenoude Zout Pakhuizen uit de Hanze bloeiperiode. Beschut tegen de regen onder een grote parasol aten we Italiaans met Prosecco als drank.

Na een vroeg ontbijt staken we met een veerboot de rivier Trave over bij de badplaats Travemünde. Daarna hebben we 10-tallen kilometer de Oostzee kust gevolgd over een smal pad. We zijn nu in voormalig Oost Duitsland, waar de fietspaden beter zijn dan in Sleeswijk-Holstein. De huizen zien er wat minder luxe uit, maar alles is erg netjes. Ook zien we minder windmolens.

Steden en dorpen hebben authentieke kinderkoppen bestrating, voor fietsers is dat funest. Wismar is een prachtige Hanze stad met veel gekleurde vakwerkhuizen, tijd voor een lunch. Daarna werden we door een heuvelachtig boerenlandschap naar Rostock geblazen.

De binnenstad en het havengebied van deze oude Hanzestad waren gevuld met duizenden bezoekers voor de Sail Feste 2019, een jaarlijks terugkerend evenement. Met veel moeite konden we lopend de kade bereiken.

Vanaf het dek van een boot genoten we van de Sail,Parade: tientallen schepen met één, twee of driemasten voeren op en neer. We zaten in het zonnetje met een grote pint bier te genieten van de boten op zee en achter ons was harde Country Muziek en op een podium enthousiaste Line Dancers met veel toeschouwers.

Met een rozig vakantie gevoel hebben we om 18 uur ons Sporthotel gevonden.

Tijd voor een douche, de was en het dagverslag, voordat we gaan dineren.

Tot morgen, groet van Willem en Gert.

Verhaal van Willem op Facebook

We beginnen de reis in Lubeck en een half uurtje vroeger. We kijken goed naar de weersvooruitzichten, de tv zegt dat het heel hard gaat waaien, gelukkig voor ons de goede kant op. Regen pas in de avond, als alles goed is, maar je weet maar nooit. Op de fiets mis ik mijn handschoenen, terug naar de kamer. Daar liggen ze niet maar Gert heeft ze al gevonden in een ander compartiment van mijn bagage.

We rijden op verzoek van Gert de kustweg via Travemunde. Naar Rostock binnendoor is het ruim 90 km, nu zijn het er ruim 130, vort maar, we willen toch fietsen?

In Travemunde nemen we de pont naar de overzijde en volgen dan een mooi pad langs de Oostzee-kust. In het begin via zand en kiezels maar later wordt het beter. Af en toe stoppen we om foto’s van de kleine strandjes te maken. Het water heeft hier veel minder invloed van eb en vloed. Om 10 uur stoppen we in Klútz even kort voor een kop koffie en de wind neemt al behoorlijk toe. Daarna stappen we weer op. We willen op tijd in Wiesmar zijn, op dit stuk komt de wind vaak zijdelings en we moeten het stuur goed vasthouden. Wiesmar ligt halverwege de route en daar moeten we even van het zadel om te rusten en een kop soep naar binnen te werken. Heerlijk even met je billen op een gewone stoel te zitten, met een kussentje erop. We proberen zo lang mogelijk over de soep te doen maar gaan dan toch weer door, we zijn pas op de helft. Op de fiets zijn de benen stram maar de wind blaast ons nu recht naar Rostock, jammer dat het traject wat heuvelachtig is zodat we hier en daar nog flink op de pedalen moeten. Maar naar beneden met die wind, ik heb mijn teller de 50 aan zien tikken, dat schiet op.

Voor we Rostock binnen rijden wil Gert nog een momentje rust, een overdenk plek vinden we op een bankje achter een oude kerk. Daar eten we ons broodje op wat we vanmorgen hebben klaar gemaakt in in gepakt.

Nu is het tijd om Rostock te bezoeken. We rijden de stad binnen en stuiten op een winkelstraat, en daar mag je niet fietsen. En als Duitsers zeggen dat je er niet mag fietsen...........

Gert vindt een weg langs een oude stadsmuur en daarna volgen we de toeter geluiden naar de haven. Het is SAIL in Rostock, drie dagen feest aan de haven met kermis, muziek, feesttenten, vuurwerk en natuurlijk een show van oude boten op het water. Hier nemen we ons welverdiende biertje (een Rostocker natuurlijk) en genieten even van de drukte aan de haven. Wat een feest om hier te zijn. Daarna naar het hotel wat weer op een andere plek staat dan we verwachten.

De huisnummers lopen van 3 naar 2 dus als je 17a zoekt moet je de andere kant op, maar soms niet.

We schrijven ons verslag gedoucht vanuit het hotel, dus alles is goed gekomen.