Dag 19. Vrijdag 23 augustus 2019

23 augustus 2019 - Katwijk aan Zee, Nederland

Oss - Leerdam - Ameide - Nieuwerbrug - Alphen - Katwijk

123 km in 5 uur, 24.7 km/ uur gemiddeld, 121 hoogtemeters

Zonnig, 25 graden, alleen rijwind.

“ We zijn weer thuis “

Afgelopen nacht bij Andre geslapen, we moesten hem wekken voor een vroeg ontbijt.

Willem en ik hebben gekozen voor de kortste afstand naar de kust, we willen proberen om 15 uur weer in Katwijk te zijn. De reis heeft lang genoeg geduurd en we hebben al genoeg gezien. Over prachtig asfalt vlogen we voor ons gevoel terug naar huis.

Alleen een stop bij een fort in Asperen van de Hollandse Waterlinie, koffie in Leerdam, een geblokkeerd viaduct onder de A27 bij Meerkerk, het pontje bij Ameide, Nanne Froole, een oud collega van Willem in Nieuwerbrug en een soepje in Alphen a/d Rijn hebben ons van de fiets gehaald. Om precies 15 uur stoppen we voor de champagne op de Boulevard in Katwijk bij Willem thuis.

Wijnie en Cobie zijn blij ons weer terug te zien.

De geslaagde fietstocht zit erop, wanneer is de volgende fietstocht?

Groet van Willem en Gert

Verslag van Willem op Facebook

Bij André kunnen we slapen, in aparte kamers waar het om half 7 licht wordt. Gemma, de aanstaande vriendin van André heeft gisteren wat boodschappen gedaan voor ons want de ijskast is schoon leeg. André is immers ook gisteren pas thuis gekomen. Er zit voldoende vers en lekkers in om de fietsdag te starten, het goede spul erin, en rijden maar. We nemen afscheid van hem en fietsen door een saai boeren landschap Oss uit richting Alem. De lange rechte wegen maken dat we een goed tempo kunnen ontwikkelen en de spieren lekker opwarmen zo vroeg op de dag.

Bij Alem steken we de Maas over, de pont trekt ons aan een stalen kabel naar de overkant. Daarna richting Zaltbommel waar de de grote tui-brug over fietsen. Gert wil een mooie route langs de Linge fietsen. Het is rustig op de route en de benen willen naar huis. Het tempo ligt rond de 30, wind mee, zijdelings of tegen. De pont bij Ameide brengt ons aan de overkant van de rivier de Lek. We rijden door een prachtig Hollands landschap met molens, koeien en mooie rivieren en genieten van het mooie weer.

De fietscomputer van Gert heeft berekend dat we bij Leerdam de 2000 km grens passeren. Daar moeten we even bij stilstaan met een kop koffie natuurlijk.

Als we langs de oude Rijn door Nieuwerbrug rijden schiet me te binnen dat daar vroeger een bekende van mij kantoor hield, iemand uit de afvalbusiness. Zou die nog leven en/of werken? We stoppen even bij de tolbrug en lopen het kantoor binnen. En daar zit hij, Nanne Fioole, gewoon in leven, en achter zijn bureau. We drinken daar een kop koffie en praten even bij na al die jaren.

Maar we moeten verder, om 3 uur hebben we afgesproken thuis te zijn. In Alphen gaan we even op een terrasje zitten voor een kop soep en een cola. Het is nog maar een goed uur rijden naar Katwijk. Via Hazerswoude naar Leiden, dwars door de stad, langs het ziekenhuis LUMC naar Rijnsburg en Katwijk. Als we Katwijk binnenrijden hangen de straten vol met vlaggen, is dat niet wat overdreven voor onze thuiskomst? Maar het blijken de Kattukbinse feesten te zijn. Als we aan komen bij de Blauwe Bok nemen we elkaars foto’s over, een biertje en afscheid van elkaar.

Na een mooie reis, zonder brokken zijn we weer thuis.