Dag 5. Vrijdag 9 augustus 2019

Hamburg naar Lübeck.

Sluierbewolking met alleen rijwind, 20 graden

75 km in 3 uur en 23 min, 22 km/uur gemiddeld, 333 hoogtemeters

“ het 8e decennium is aangebroken “

Afgelopen nacht ben ik 70 jaar geworden. Dat heuglijke moment heb ik met Willem gevierd op de 20e verdieping van het Empire Riverside Hotel met een glas Carlos I. We hadden een prachtig uitzicht over het verlichte Hamburg met zijn druk bevaren Elbe.

Vanmorgen druk met felicitaties door de telefoon, op de App, met de mail en met Facebook. Ontzettend leuk en hartverwarmend, dank daarvoor. Wijnie vertelde over de storm en regen, die vandaag en dit weekend verwacht wordt.

Buienradar laat een alarmerend beeld zien van Noord West Europa, maar wij zitten daar nu gelukkig aan de Oostzee net buiten.

Vandaag mocht ik van Willem de route bepalen, want het is tenslotte mijn dag. Ik heb gekozen voor een “menselijke” afstand. Eerst naar de overkant van de Elbe door een wandel/fietstunnel uit 1910 om daar het Stage Theater van Joop van de Ende te bewonderen. Je hebt daar aan de waterkant een prachtig zicht op de skyline van Hamburg. Deze stad is prachtig herrezen na de 2e WO, erg modern van architectuur, schoon en ruim van opbouw. Vooral de snelle watertaxi’s maken veel indruk.

Het duurt wel 15 km om de stad Hamburg uit te komen en dan kom je in een glooiend vruchtbaar landschap. Na een bramenstop komen we steeds dichter bij Lübeck dat aan de vroegere Oost Duitse grens ligt. Het onderhoud en de bouw van de huizen wordt wat armoediger. Al om 13 uur zijn we na 75 km in de Altstadt van Lübeck op de markt bij het historische Rathaus.

Daar genieten we van een Lübeckse bratwurst met Sauerkraut en een pint bier. Alle tafels waren bezet bij het restaurant. Daarom heb ik netjes gevraagd aan een ouder echtpaar of we bij hen mochten aanschuiven. Hij was kruidenier met een Gasthof uit de stad Chemnitz van de Deelstaat Saksen. Veel weten we nu van hen over hun leven in Oost Duitsland van voor de Wende.

Nu schrijf ik al om 16 uur mijn verslag na een heerlijke douche. De gewassen wielerkleding hangt te drogen aan de waslijn door de kamer. Vanavond heb ik mijn verjaardagsdiner met Willem. Met de Osse dames heeft Wijnie vanmiddag mijn verjaardag al gevierd met een lunch in Oss.

Groet van Willem en Gert, morgen op weg naar Rostock.

P.S. Gisteravond kreeg ik ongeveer 15 mails terug, omdat het bestand te groot was. Wie een verslag mist kan het mij melden.

Verhaal van Willem op Facebook

Vandaag was de route niet zo lang, kunnen we het ook eens ergens anders over hebben.

Mijn fietsmaat Gert is jarig vandaag, hij heeft de zestigers achter zich gelaten. Van thuis heeft hij zijn cadeau al bij zich, een mooie Apple Watch. Op de eerste dag naar Harlingen vertelde zijn horloge dat hij zijn ‘doel’ 400 keer had overtroffen en dat hij 38 uur rust diende te nemen. Altijd handig zo’n horloge met enig menselijk besef. Beetje bijstellen is ook een mogelijkheid.

Mijn fietscomputer heet Mio (geen miauw), maar mauwen kan hij wel. Sinds gisteren heb ik alleen nog maar een pijl in beeld maar geen achtergrond waar ik ben. Ik denk dat de satelliet mij niet meer kan vinden. Uit en aan zetten helpt niet en ik las vanmorgen iets van ondersteunende kaarten???? Volgens mij zit ik nog in Europa. Rijden op Google Maps gaat ook, beter nog. Het enige is dat ik niet meer weet hoe snel ik fiets.

Gert heeft een ander fietsding die heet Garmin. Gert maakt veel meer kilometers en maakt ook meer mee. Gert over de kop, de Garmin ook. Fiets omgevallen ligt Garmin ook op de grond (nee, ik heb het niet over deze reis). Garmin heeft het dus zwaar bij Gert en op de eerste dag heeft een klein knopje besloten dat het genoeg was, die viel eruit en gaat niet meer mee. Laat dit nu net het aan / uit knopje zijn. Sindsdien rijdt Gert met een zak vol tandenstokers om de Garmin aan en uit te zetten. Zo gauw laten we ons niet kennen.

Even een korte samenvatting van de korte rit vandaag. Gert jarig dus. Wat wil je hebben voor je verjaardag? Nou, doe maar een korte etappe, en hup, het eerst kado geregeld. In Hamburg is veel te zien maar niets gezien. We zijn nog wel even door de Elbetunnel gefietst naar de overkant waar een theater staat van Joop van de Ende. Daar even genoten van het uitzicht. Terug weer door de tunnel, de juiste weg de stad uit vinden en trappen maar. Halverwege een kop koffie met een stukje taart vanwege......hiephiephoera.

Daarna over een prachtige bosweg wat vroeger een spoorbaantje was. Wat zullen de omwonenden blij geweest zijn met de verandering. Nog een tussenstop bij een bramenstruik en daarna rijden we om 13.00 uur Lubeck al binnen.

Tot hier was het nog West Duitsland, morgen gaan we de verdwenen grens over maar de sporen van het communisme zijn niet verdwenen met het weghalen van de slagbomen.

Maar daarover morgen.