North Queensferry - Musselburgh

10 augustus 2017 - Musselburgh, Verenigd Koninkrijk

Dag 6 North Queensferry - Edinburgh - Musselburgh

47 km in 3 uur, 15,5 km gemiddeld, 399 hoogte meters

Half bewolkt, 16 graden, windje in de rug.

Vannacht hebben we onder de Forth Railway bridge geslapen. Hij is in 1888 gebouwd, tegelijk met de Eiffeltoren van staal gemaakt, voor toen een wereldwonder.

De trein kwam vannacht met veel geraas over ons heen gereden.

Vanmorgen zijn we over de Furth Road Bridge gefietst en zijn 68 meter boven het water gestopt voor het uitzicht over de rivier, de 3 bruggen en de stad Edinburgh.

Staande op de brug veroorzaakt het zware autoverkeer een golvende beweging, niet goed voor mensen met hoogtevrees. Naast deze autobrug wordt nu een nieuwe "Queensferry Road Bridge"  gebouwd en die kost £1.350.000.000. De nieuwe brug is getuigd als de brug bij Zaltbommel, de brug waar wij nu opstaan is getuigd als de Golden Gate Bridge.

Strak langs de rivier zijnwe naar het oosten over geitenpaadjes Edinburgh binnen gefietst.

Er waren weer veel fotomomenten bij kastelen en golfbanen.

Het koninklijke jacht Britannia ligt in de haven van Leith en kan na, in een lange rij wachten, bezocht worden. Wij ziende boot genietend van koffie van bovenaf vanuit een restaurant.

Edinburgh is in augustus erg druk door duizenden festival gangers. Drommen mensen wandelen over de Royal Mile van het Edinburgh Castle bergafwaarts naar het koninklijk paleis Holyrood Abbey. Wij mochten met de fiets het Castle niet bezoeken, ze zij erg bang voor aanslagen.

Met de fiets aan de hand zijn we net zo vreemd uitgedostin ons wielertenueals de festival gangers. Wij geven alleen geen voorstelling van onze kunsten.

Toevallig passeren we een bike-shop en ik laat de fietsenmakermijn derailleur zien.

Tot zijn verbazing constateert hij dat ik een 10 speed derailleur in Elgin heb gekregen en mijn Gazelle heeft maar 9 versnellingen. Hij wil de 10 speedTiara derailleur voor een 9 speed Shimano inruilen en een Emergengy hanger plaatsen: mijn oude Gazelle rijdt en schakelt weer als voorheen, zo ga ik Katwijk wel halen!

Terwijl James zijn werk doet, eten wij een soepje met een broodje zalm.

De zon schijnt en wij zoeken weer de kust op en fietsen over de boulevard van Portobello.

5 km verder naar het oosten komen wij bij een huisje aan het strand dat bewoont wordt door Christie.  Ze verhuurt 1 kamer met zeezicht, alles ziet er erg proper uit. Ze schenkt geen bier en kan niet voor ons koken, maar ze verwijst ons naar The Quay. Hier zitten we nu aan het bier, ik schrijf mijn verslag en om 19.30 uur wordt voor ons hier het eten geserveerd.

De kok maakt ook nog voor ons vanavond broodjes klaar, want we willen morgen om 7 uur vertrekken voor een rit van 140 km.

Verhaal van Willem op Facebook

We hebben vannacht onder de spoorbrug geslapen in Nord Queens Ferry, tegenover Edinburgh. De zelfde brug waar we zaterdag overheen reden met de dieseltrein naar Inverness. Het is mijn eerste fietsreis met Gert die niet in Katwijk start maar er eindigt. Als je in die trein zit en hij vliegt met 140 in het uur naar het noorden, en je zit drie uur en een kwartier in die trein door een prachtig maar behoorlijk geaccidenteerd landschap, en je weet dat we in 4 dagen terug naar Edinburgh fietsen, bekruipt mij een gevoel: dit gaan we toch nooit redden man, kan niet.Natuurlijk maak hierover geen gewag tegenover mijn maat, stel je voor dat hij dat gevoel ook heeft?

Maar vanmorgen worden we wakker onder deze brug, en wat een imposant bouwwerk. Hij is gebouwd in de zelfde periode als de Eiffeltoren en behoort dus tot de zeer oude wonderbaarlijk stalen constructies.

Wij nemen de autobrug ernaast en wat luxe dat er ook een fietspad is, en dat we dat gevonden hebben. Daarnaast is nog een brug, op het oog klaar maar nog niet geopend, dat wordt pas december dit jaar. Drie bouwsel naast elkaar die ons over de rivier de forth brengen. In het midden van de brug maken we nog een foto en voelen hoe de brug en de leuningen hevig trillen onder het verkeer wat er overheen rijdt, en hij hangt maar aan draden......, gauw door.

Langs de oever lopen schitterende paden, verhard en minder verhard. We komen daardoor langs landhuizen die je van de weg nooit zult zien, met eigen golfbaantjes eromheen bijvoorbeeld. De stakkers moeten toch wat te doen hebben overdag.

De highlights van Edinburgh bekeken en natuurlijk de Royal Mile gelopen (gedeeltelijk gefietst), maar het is er druk, te druk vanwege de festivals die deze weken worden georganiseerd. Bij een fietsenmaker wil ik een schotse bidon kopen maar i

k ben de eerste klant die er om vraagt dus heeft hij deze niet in zijn assortiment. Versnellingen heeft hij wel en Gert is gek op versnellingen, je weet maar nooit. Maar bij inspectie van de fiets heeft de boef in Elgin er een versnelling voor een 10 bak opgezet terwijl Gert maar 9 versnellingen heeft, hij vond hem ook al zo raar schakelen.

We slapen vannacht in Musselburgh vlak buiten Edinburgh, 5 etappes, ongeveer 500 kilometer en twee versnellingsbakken verder.