Rome, Dag 2

13 augustus 2005 - Schinnen, Nederland

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Rome.     Zaterdag 13 augustus 2005

Dag  2.       Heeswijk Dinther- Vessum - Zuid Willemsvaart - Berg a/d Maas - Schinnen

Gereden  131 km.       Rijtijd   5,03 uur     Gemiddeld  25,8 km/uur

Het diner is geregeld bij een klein restaurant in Veghel en Margriet denkt dat er onvoldoende ruimte is voor het werken op de laptop. Het verslag moet dus wachten tot na de maaltijd. U weet hoe dat gaat, lichamelijke inspanning, warme maaltijd en een kleine alcoholische versnapering en dan vallen de oogleden als bakstenen naar beneden. Adriaan en Willem weten elkaar nog voldoende op te peppen om onze digitale verantwoordelijkheid aan het thuisfront nog na te komen. Het bericht was 12.45 uur klaar, lag om 01.00 uur bij iedereen in de postbox en wij lagen om 1.15 uur op bed.

Na een goede nachtrust in huize Smans nemen we plaats aan een heerlijke ontbijttafel. De thuisploeg van fietsers uit Oss en Heeswijk staan al voor de deur te trappelen van ongeduld. Nick Hopstaken, Emiel van Donzel, Andre Strooper, Rein Broeksteeg, Wim Heijmans en Peter Rijnierse zijn de mannen die ons voor het eerste deel uit de wind gaan houden.

Van Heeswijk naar Vessum zijn zo’n 50 km en voor hun is het een leuke dagtocht.  De Jacobushoeve blijkt echter al een paar jaar op zaterdag gesloten, maar er loopt iemand op het terrein en Gijsbert heeft op zijn eigen wijze de man weten te overtuigen dat de hoeve op deze zaterdag dan maar geopend moet worden. Omdat er geen appelgebak aanwezig is in de hoeve besluit Gijsbert bij de plaatselijke warme bakker een vlaai te kopen, die we bij de koffie kunnen nuttigen. De vlaai kost € 10,05 en hij heeft het geld al in zijn handen. Kan de vlaai ook gesneden worden in 12 stukjes, nee dat kan niet. Wel in 10 stukjes. Gijsbert gaat overstag en laat hem in 10 stukken snijden. Bij het afrekenen wordt er € 12,80 verlangt voor de vlaai. Onze chauffeur denkt dat hij niet lekker geworden is, kijkt in zijn handen en op het prijskaartje. Hij komt toch niet verder dan € 10,05 maar de € 2,75 blijkt voor het snijden te zijn………… Bij het verlaten van de zaak voelde hij zich echt gesneden, pure (v)laaielichterij.

We drinken dus koffie in de Jacobushoeve met een klein stukske vlaai waar ook Piet Gielen en zijn vrouw Cobie aanschuiven. Daarna nemen we afscheid en fietsen met ons 5-en verder. Het is vandaag een prachtige dag om te fietsen, beetje wind, soms mee, soms tegen. Maar de wolken zijn weg en een stralend zonnetje volgt de fietsers naar de lunch. We hebben zo’n idee waar onze begeleider de auto heeft neergezet, aan het einde van het Jaagpad langs de Zuid Willemsvaart. En dit klopt precies. Bert is heel benieuwd wat deze lunch precies inhoud want hij heeft er veel over gehoord van de andere fietsers. Na een 100 km fietsen is het heerlijk om even op een stoel te zitten en verwend te worden met een broodje kaas /ham, een vruchten yoghurt, multivitaminen-drankjes en vers fruit. We zitten daarbij heerlijk in de zon en krijgen daarbij jaloerse blikken van fietsende voorbijgangers.

Na de lunch treedt er een algehele groepskanaalverzadiging op, verlaten we het pad langs het kanaal en besluiten een andere route te nemen richting Schinnen. Hierbij vermijden wij het voetveer over de maas waar Gert traumatische herinneringen aan heeft van de vorige reis. Verderop in Berg is een grote pont welke wij voor de oversteek nemen en hierbij weer op Nederlandse boden komen. In het terminale deel van het traject zit nog een venijnige klim, een goede oefening voor de dag van morgen waarin nog weinig vlakke stukken zullen voorkomen.

In Schinnen worden we hartelijk welkom geheten door Lies en Gerrit Smans, schoonzus en broer van Adriaan. Na een eerste Brand biertje verdelen we de bagage over de verschillende slaapvertrekken en kunnen we heerlijk onder de douche. Na dit waterballet hebben we eindelijk wat meer tijd om aan het dagverslag te gaan werken.