Rome, Dag 1

12 augustus 2005 - Oss, Nederland

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Rome.    Vrijdag 12 augustus

Dag 1,   Katwijk - Hazerswoude - Haastrecht - Schoonhoven - Gorkum - Loevestein- 's Hertogenbosch - Heeswijk Dinther

Gereden: 135 km    Rijtijd   5,00 uur    Gemiddeld  27,0 km/uur

Gisteren gegeten op het strand van Katwijk in strandpaviljoen “de Zeester”. Aan het einde van de maaltijd loopt Gert even naar buiten en ziet de zee “lichten”. Dit is een niet vaak voorkomend verschijnsel en nauwelijks bekend bij niet-kustbewoners. Onder speciale weersomstandigheden sterven grote hoeveelheden algen en bij het omslaan van de golven veroorzaakt dit een hel-groen fluorescerende streep in het water. Een bijzonder schouwspel waar we allemaal dicht aan de waterkant van hebben genoten.

Kunt u zich nog herinneren? Twee jaar geleden, de tocht naar Santiago begon met een heilige mis en een zegening van de fietsen. Dat laatste, de misdienaar, die het wijwater mocht vasthouden was ons aller Gijsbert. Hoe heeft hij dat later aan de priester duidelijk kunnen maken, kortom een gezegend begin. Nu lijkt dat religieus gezien misschien minder. Derhalve werd dit gebeuren in een toespraak tijdens de BBQ aan de orde gesteld. Bijna iedereen denkt dat we uit Katwijk vertrekken, omdat een substantieel deel van de groep hiervandaan komt, maar de echte reden is dat de Engelse monnik Willibrod in 690 landde in Katwijk aan de monding van de Rijn en hier de Friese heidenen ging bekeken. Op zoek naar steun bezocht Willebrod de paus in Rome. De paus benoemde hem in 696 tot aartsbisschop in Utrecht, hij stief in 739 als "apostel der Friezen"

Een andere, heel belangrijke reden dat er een diepere betekenis aan onze reis is, dat onze vriend en medefietser Martin nu in onze gedachten meereist. Hij heeft om zeer belangrijke redenen van medische aard verstek moeten laten gaan. Martin, hij is akkoord om zijn ziekte bekend te maken, heeft een acute leukemie. Dus Martin reist op onze schouders mee. Onze plicht is om dringend voorspraak te vragen aan de heilige Petrus. Hij zal vrijwel niet kunnen weigeren, omdat de Heilige Jacobus hem reeds kent en Martin zonder meer zal helpen. Bovendien bevindt zich in het rijtje ook Willibrord, de latere aartsbisschop van Utrecht. Onze hoogste baas komt er nu niet meer onderuit. Zoals uit vorige reisverslagen, kennen jullie onze Martin, als iemand die graag een goeie fles wijn inzet als weddenschap. Ook dit item hebben we aan de orde gesteld. Wij wedden mooie wijnen, dat Martin over afzienbare tijd als een Lance Armstrong weer meefietst. Een voordeel dat Martin niet meefietst is dat we wat meer ham zullen kunnen nuttigen. Wel missen we onze derailleurspecialist. Martin, je reist met ons mee!

De afgelopen nacht heeft het flink geregend, de straten zijn nat en we hebben een grijs wolkendek boven ons hangen. Dit belooft niet veel goeds. Dan de start: even voor 9 uur zijn de fietsers compleet en op het plein hebben zich 10-tallen vrienden en bekenden van de renners verzameld. Het afscheid valt zwaar, zeer zwaar. Het valt zo zwaar dat Gijsbert bij het betreden van zijn Opel Movano dwars door de uitschuifbare treeplank stapt. Opel assistance u bent gewaarschuwd. We worden uitgezwaaid door onze vrienden en familie en gaan op weg naar het politiebureau. We hebben daar nog een parkeerbon weg te werken. Na ons gemotiveerde verhaal gaat het halve politiebureau snotteren maar de betreffende persoon was niet aanwezig. Wij hebben een uitgebreid bezwaarschrift voor hem achter gelaten, zodat verbalisant 6611 uit Katwijk een laatste kans krijgt om zich zonder te schamen voor een spiegel te vertonen.

Daarna gaan we op pad, richting Hazerswoude, waar een nicht van Gert woont die met koffie wacht. Op het erf aan gekomen blijkt dat zij door een miscommunicatie donderdag de hele dag met koffie op ons heeft zitten wachten en de koffie nu koud is. Maar de stemming slaat al snel om, Lambert maakt dankbaar gebruik van het toilet en na vertrek van de fietsers wordt zelfs de treeplank van de Opel Movano vakkundig gerepareerd. Deze stop blijkt dus een perfect ingelaste stop te zijn. Opel assistance, op de plaats rust.!!! Twee minuten later passeren wij weer familie van Gert die gelukkig niet thuis is, omdat we nog veel kilometers moeten maken naar onze eindbestemming. Wel is er een bord in de tuin gemonteerd die de Rome fietsers een hart onder de riem steekt. We maken er een foto van en ons hart zit een stuk beter.

Tot aan Schoonhoven blijft het grijs maar droog en de tocht verloopt voorspoedig. Na de pont in Schoonhoven begint het echter te regenen en tot overmaat van ramp krijgt Willem de twijfelachtige eer de eerste lekke band te melden. De band wordt opgepompt en we fietsen nog even door richting Gorkum. Het fietspad langs de N216 is lang, recht en saai en de weergoden besluiten de kranen volledig open te zetten. Het maakt niet meer uit op de weg te rijden of door een sloot. Nog een keer wordt de band van Willem opgepompt en besluiten in slot Loevestein te stoppen en te lunchen. Voor de lunch wordt de band gerepareerd maar de binnenband wil niet los van de buitenband. Het ventiel is volledig gecorrodeerd in de velg en kan ter plaatse niet worden gerepareerd. De fiets van Gijsbert biedt uitkomst en hij gaat met de kapotte fiets vooruit naar de specialist in Heeswijk. Dat betekent dat Willem de herenfiets van Gijsbert op Tour de France niveau richting Heeswijk moet trappen, uit de wind gehouden door de andere renners.

Om 16.30 uur komen we aan op Rukven 7, het huisadres van Adriaan en onze overnachtingplaats voor vandaag. Margriet gaat koffie zetten en wij spuiten de fietsen even schoon met de hoge drukspuit. Daarna belt Ron, de plaatselijke fietsenmaker. Deze is lichtelijk ongerust over de toestand van het materieel wat hij heeft aangetroffen. De banden van Willem worden afgekeurd en de remmen bijgesteld. De zilver gevlekte Gazelle van Gert krijgt ook een beurt, een achterlager wordt vervangen, de remmen bij gesteld en het balhoofd van het stuur is vast gezet. Bovendien is vast gesteld dat het achterwiel door verkeerd aanspannen van de spaken niet helemaal spoort. Deze melding nemen we voor kennis aan en verlaten met een goed gevoel fietsspecialist Ron uit Heeswijk.

Na het douchen worden we allemaal in de bus gehesen voor het diner in Veghel. Hiermee beginnen we morgen ons verhaal.