Rome, Dag 12

23 augustus 2005 - Modena, Italië

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Rome.   Dinsdag 23 augustus 2005

Dag  12.     Cremona- Sabbioneta- Novellara-   naar Modena

Gereden:   134 km.  Rijtijd:  4,58 uur    Gemiddeld:  29,2 km/uur

Het laatste deel van de etappe van Crema naar Cremona was weer druipend van de regen. Het water liep ons weer van kruin tot schoenen op de grond. Een camping was niet haalbaar en wij belanden in Hotel Continentaal, 4 sterren, goede accommodatie. Dat mag dan ook wel na zo’n monsterrit. Na verfrissen en biertje gaan we dineren in restaurant-pizzeria Vesuvio tegenover het hotel. Het eten was redelijk lekker, pasta’s met vlees en vis. De entrecote-keus van Gijsbert was minder gunstig. Hij trof een stuk vlees van rond de Kerstdagen vorig jaar. Een bruin amorf, niet appetijtelijk ogend stuk vlees waar zich meteen een kolonie vliegen op nestelde. Bij open snijden was het vlees van binnen zwart, in vergaande staat van ontbinding. De restauranteigenaar vond het ook niet optimaal en gaf Gijsbert een gratis pizza. Dodelijk vermoeid gingen we allemaal liggen op onze 4-sterren matrassen.

Om 8.00 uur ontbijt, heel lekker. Daarna onze fietsen verzorgen voor de dagrit. Olie verversen, een grotere maat sproeiers inbouwen in de carburateurs, ontsteking scherp bijstellen, de knalpotten meer perforeren en de regenbanden verwisselen voor woestijnbanden. Het weer ziet er namelijk zonnig en lekker uit. Eindbestemming Modena de stad van de Ferrari’s en Maserati’s. Tijdens het ontbijt kwamen we plotsklaps tot de inzichtelijkheid dat we vanavond naar de opera “Nabucco” moeten in Verona. Dat wordt dus opschieten. Niet om half zeven op de camping komen, want dan moeten we al geschoren en verfrist vertrekken.We zetten er van meet af aan goed de sokken in richting Sabbioneta, het oudere schitterende hof van een klein hertogdom, ook wel klein Athene genoemd.

We koersten 37 km/uur en hadden binnen een uur meer dan dertig km achter de wielen. Het 4-sterren-matras en de conditionele rit van gisteren gaf ons vleugels. Lambert reed zo soepel vandaag als een stoofpeer in olijfolie. Hij had wel 45 km/uur kunnen rijden.

Na ons vertrek om 9.00 uur bereikten we Sabionetta al om half elf, 46 km achter de wielen. Koffie op een leuk terrasje. Gert koopt weer een taart, die we in zespunten verdelen. We maken een leuke groepsfoto onder een antieke galerij met arcaden. Snel koersen we in hoog tempo verder. Prachtig warm weer. Rond 13.15 uur bereiken we Novellara, een oud aandoend plaatsje. De gebouwen en wegen in Italië zijn slecht onderhouden. Geen visie en geld voor infrastructuur. Geen wonder dat Italië het economisch manke paard van Europa is.

Vermeld dient te worden dat Adriaan weer volop genezen is. Hij rijdt steeds voorop, niemand kan hem nog bijhouden. Het moet niet gekker worden met hem. Hij moet maar weer eens een bedorven frikadel eten, dat geeft weer rust in de groep.

Adriaan en Lambert zijn tijdens de lunch zo dartel, waarschijnlijk vanwege de zon, dat ze elkaar overgieten met Jop-drank, elkaar besmeuren met plantaardige boter en die ook in klonten naar elkaars hoofd werpen. Na een tijdje zien ze eruit als Sumo-worstelaars blinkend en druipend van de olie in de middagzon, vanzelfsprekend luid toe gejuicht door de lokale bevolking van Novellara, die meteen uit hun winterslaap ontwaakt is.

In ons zelfde moordende tempo rijden we naar Modena. Daar komen we rond 15.45 uur aan maar bereiken de camping pas om 16.45 vanwege de onvindbaarheid ervan. Nog erger dan een speld in een hooiberg. Snel beginnen we aan het verslag, bouwen van het basiskamp voor Rome fietsers en de grote schoonmaak. We zijn op tijd voor de opera.