Santiago, Dag 10.

17 augustus 2003 - Turenne, Frankrijk

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Santiago de Compostela 17 augustus 2003

Dag  10.   St. Germain-les-Belles - Uzerche - Donzenac - Brive-La-Gaillarde- Turenne

Gereden:    111 km.       Rijtijd:        5,33  uur                gemiddeld 21 km/uur

Gisteren gegeten op de camping, een tafeltje aan het meertje waar we in konden zwemmen na aankomst. Tijdens het eten barstte het onweer los en is de hele avond blijven hangen. We genieten van de felle bliksemschichten , die soms de hele omgeving verlichten. Slapen in de grote tent, 2 links, 2 rechts en 2 in het middenstuk. Halverwege de nacht is Gijsbert toch onder het afdak gaan slapen, van de warmte of van het gesnurk.

Als onze interne wekker ons wekt is het 6.30 uur. Het regent nog steeds of alweer. Het wordt nu echt lastig want de waslijnen hangen vol met natte kleding en iedereen propt zijn droge spullen in de bus. Een grote puinhoop dus. Gelukkig biedt onze Gijs ook hier uitkomst. Hij heeft een ruime ervaring op campings en dus ook met weersomstandigheden als deze, zodat hij ons met alles erdoor sleept. Gert begint de etappe met een opzet spatscherm op zijn fiets. Menigmaal worden we eraan herinnerd dat pelgrimeren, creperen is.

Dan de start. Steil omhoog; steil omlaag en dat zal de hele dag zo blijven. Zwaarder dan de Ardennen. Bovendien is de te volgen route slecht aangegeven . De D43 gaat naar vier richtingen en welke richting  wij moeten volgen is onduidelijk. Dus nemen we drie keer de verkeerde en als laatste de goede. Zo kom je de dag wel door. Wat moet je trouwens anders doen op zondagmorgen?

Om 09.45 uur hebben we zodoende pas 20 km afgelegd. Later gaat het wat beter. Toch blijft het zoeken en proberen, omdat we soms het gevoel hebben over bospaden te fietsen in plaats van over wegen. Ondanks een dreigende lucht blijft het de hele dag vrijwel droog. Wel is het traject erg mooi overigens en het levert door zijn ongerepte schoonheid en stilte toch een soort religieus gevoel op als je zo door de, door de droogte herfstachtig aandoende bossen, fietst. Na een behoorlijke klim krijgen we onze eerste aanrijding. Gert stopt bovenaan de genomen hindernis en Martin gaat te laat van het gaspedaal en knal bovenop het spatscherm van Gert waarbij het in 4 stukken breekt. Gert raapt alle stukken bijeen om het later met dikke druppels Hema-lijm te repareren maar Lambert adviseert het restant te gebruiken als schoenlepel thuis voor arthrotische patiënten.

We drinken koffie in Uzerche . Een prachtige stad met tegen de rotsen aangebouwde gebouwen die aan Praag doen denken. In Uzerche krijgen de twee aanwezige huisartsen één voor één, een klinische les (accreditatiepunten: minimaal 15) van Adriaan, de uroloog. We staan op een brug over een snelstromend riviertje en kijken diep naar beneden. Ondanks dat de stroom van het snelstromend riviertje  duidelijk van ons wegstroomt, blijft in de hoek van het riviertje een houten sinaasappelkistje liggen, stroomt weg en komt weer terug. De turbulentie veroorzaakt een  retrograde stroom in een versmalling. Ondanks de snelle stroom keert dus het kistje in het water terug. Dit is te vergelijken met de meatusstenose in de urethra van de vrouw! De urine die de urethra normaal schoonspoelt, gaat nu gecontamineerd terug in de blaas. Dit kan dus recidiverende urineweginfecties geven!

Dwars door Uzerche loopt een oude trambaan compleet met tunnel,viaducten en een verlaten stationnetje. Het is nu een pad voor mountainbikers en de GR 46 loopt erover. Ondanks onze smalle bandjes en de scherpe keitjes fietsen we gedurende zo’n 8 km naar St. Jal over dit pad en passeren o.a. een prachtige, nog werkende watermolen.

Bij St. Germain, is een nieuwe Autoroute aangelegd en zijn de locale wegen daardoor omgelegd en zijn wij de weg weer kwijt. Wat oudere mensen wijzen ons zeer uitvoerig en met alternatieven de weg. We komen daardoor via een andere route in Donzenac aan en moeten even zoeken waar Gijsbert onze lunch heeft klaar staan. Het is op de Place St Martin.

De lunch was overvloedig en overheerlijk. We bezochten nog de Chapelle de Penitents, waar in een timpaan een reiziger met “de Jacobsschelp” was afgebeeld. Op naar Brive La Gaillarde. Hier werd Martin “de Spanjaard” gestenigd in 407. We kregen van een aardige dame in de grote kerk, die de naam van St. Martin,  draagt een “tampon”. Via de D38 naar Turenne. We worden door Gijsbert gealarmeerd dat er geen camping is in de afgesproken etappeplaats Turenne. We waren daar toen al bijna en het regende er behoorlijk. Op een aantal spetters na hebben wij het vandaag redelijk droog gehouden. Gijs had een alternatief in de vorm van een “Ferme Auberge”, maar dan moesten we wel, tegen ons principe in, terugfietsen over 8 km. Gezien het inmiddels late tijdstip van 17.00 uur hebben we daartoe toch besloten. We slapen op twee kamers. Eén voor vier personen en een voor twee. Niet zo moeilijk is de keuze.

De snurkers Lambert en Martin bij elkaar in een tweepersoonsbed en de rest op een eigen kamer.