Santiago, Dag 0

7 augustus 2003 - Oss, Nederland

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Santiago de Compostela 7 augustus 2003

Dag  0.      Katwijk - Reeuwijk - Schoonhoven - Gorinchem - 's Hertogenbosch - Oss

Gereden kilometers:   155 km.      Rijtijd:   7.30 uur  gemiddeld 21 km/uur

Donderdagmorgen 7 augustus 2003. De wekker gaat om 6.00 uur af. Na 2 dagen van pakken van allerlei spullen loop ik toch nog wat zenuwachtig rond mijn spullen: heb ik nu alles?

Na een goed ontbijt komen om 7.30 de eerste vrienden langs die een stuk willen mee fietsen.

Bert Vliegenthart met broer Ebert, Kees Aanhane, Charly Gunthart, Pieter Zuyderduin en Bert Verschoor (na veel overredingskracht) lopen achtereenvolgens de plaats op.

Om 7.55 fietsen we de straat uit, 5 minuten voor op schema. Hier had Peter Aanhane niet op gerekend en moest na een persoonlijke tijdrit richting Leiden de andere fietsers zien in te halen. Na wat gemor van Peter kon Bert het niet laten om te melden: "Willem, nu ben je een keer op tijd, is het weer niet goed"

Na Leiden wordt het landschap direct mooi, Zoeterwoude richting Boskoop. Voor we het weten rijden we Reeuwijk binnen en daar had de koffiejuffrouw niet op gerekend. Toen we melden dat één van de groep een pelgrim was op weg naar Spanje spoedde ze zich naar het koffieapparaat. Hier bleek dat het drinken van koffie over de longen, net als roken kan leiden tot hevige hoestpartijen. Na de koffie nemen we afscheid van Bert, Ebert, Peter en Pieter.

Met de 4 overgebleven fietsers gaat het verder richting Schoonhoven en daarna verder naar de Merwede. Rond de middag schieten we een pannenkoekenboot op waar we ons in de schaduw tegoed doen aan frisdrank en soep. Na de stop merken we pas hoe warm het is geworden en komen moeilijk op gang. Bij Charly ligt bovendien de pannenkoek dwars. Na de laatste 50 kilometers komen we om 16.45 uur aan bij het huis van Gert in de Bartoklaan te Oss. Inmiddels was het kwik opgelopen tot ruim 35 graden celsius. Hier zit iedereen al in de tuin onder een parasol te wachten, ook Martin Maasland en Cees van Bueren zijn langs gekomen.

De mannen gaan snel douchen en Wijnie heeft inmiddels broodjes klaargemaakt. We kunnen niet al te lang met elkaar zijn, want de volgende afspraak is om 17.30 uur in het woonhuis van Rector Lingg.

De mis wordt speciaal gehouden voor de pelgrimgangers en in de preek worden diverse onderwerpen aangesneden, die verband houden met de tocht, die ons te wachten staat.

Zo zei hij dat: de snelheid van de reis van ondergeschikt belang is. Wat telt is de Broederschap en Vriendschap en als er stiltes vallen “spreekt God”

Adriaan kan als ervaren pelgrim melden dat in Santiago de Compostela in de kathedraal bij de Porta Gloria, de Hemel en de Aarde samen komen. Je moet er echter wel voor open staan.

Tijdens de Gregoriaanse gezangen, onder leiding van zuster Allegonda en juffrouw van Heeswijk, blijkt dat ook Martin een bijzonder heldere stem heeft en vaak spontaan inzet. Ook wordt er een relikwie, van het gebeente van de Heilige Jacobus, door alle aanwezigen gekust. Na de mis worden de fietsen gezegend en wordt er een glas champagne gedronken in de tuin van de rector. Hier laat de rector ons nog allerlei boeken en relikwieën zien, die te maken hebben met de Heilige Jacobus. Als laatste vraagt hij ons ook voor hem te bidden in Santiago de Compostela.

Hierna nemen we rector Lingg mee voor een afscheidsdiner bij het City Hotel in Oss. Het voorgerecht is, hoe kan het ook anders: coquilles St. Jacques. Verder was er keuze uit vlees en vis en tot besluit een toetje toe. Na de koffie gaan we naar het huis van Gert.

Snel naar bed, morgen is het voor de fietsers de eerste dag, maar voor mij al de tweede.