Verslag teambuildingweekend Op de Hej, Santiagotocht 2003.

13 mei 2003 - Oss, Nederland

Oss,  13 mei 2003

Beste fietsvrienden,

Met veel plezier denk ik terug aan het afgelopen weekend in Limburg en met nog meer zin kijk ik uit naar de maand augustus waarin we naar Santiago gaan fietsen. Mijns inziens is het teambuildingsweekend geslaagd en ben ik ervan overtuigd dat we als groep de bedevaart gaan maken en in Santiago aankomen. We hebben fijne discussies gehad en veel lol gehad. Op sportief gebied zijn we aan elkaar gewaagd en zal niemand uit de toom vallen. Willem en Martin (op een nieuwe fiets) kunnen ons uit de wind houden en bergop hebben we zoveel wilskracht dat ik me afvraag of de tocht wel zwaar genoeg is. Adriaan heeft goede zadeladviezen gegeven en kan straks onderweg (samen met Kees?) vertellen over hun eerdere ervaringen. Lambert houdt de discussie gaande en Martin kan met zijn enthousiasme blijven motiveren. Gijsbert wordt de ideale reisbegeleider, hij is nu al aan het studeren op de route!. Willem maakt met Lambert mooie digitale foto's en zij kunnen het thuisfront op deze manier de tocht straks mee laten beleven. De financiën verwerkt hij overzichtelijk in Excel en samen met Gijsbert wordt ook dat straks goed geregeld.

Voor het verslag is het goed het weekend nog even chronologisch door te nemen. Willem en Gijsbert komen uit Katwijk, Lambert uit Tilburg en Kees uit Naaldwijk om 10.00 uur op vrijdag in Oss voor de koffie voor een eerste kennismaking. In twee auto's reden we om 12.00 uur naar St.Geertruid waar we om 14.00 uur aankwamen. Een strenge mevrouw Riva toonde ons haar eenvoudige appartement, waar we ons in de regen installeerden rond de tafel met weer een kop koffie. Toen om 16.00 uur de weg droog was, zijn we met Martin (die net aankwam) via Slenaken naar Gulpen gefietst. Aan de Geul werden bij een kop koffie de eerste platte moppen verteld. Via Schin op Geul, Stibbe en Margraten kwamen we weer "Op de Hej". Tijdens de fiets- inspectie kwam Adriaan aanrijden, zijn krat bier werd daarna meteen soldaat gemaakt. Na een slappe douche hebben we heerlijk gedineerd bij het pas getrouwde stel. De avond werd afgesloten met de open discussie over de te maken tocht.

We komen op 7 augustus 2003 met partners om 18 uur in Oss bij rector Lingg thuis. Willem komt daarvoor uit Katwijk gefietst. Via Haarlem hoopt hij Martin op te pikken in Hoevelaken. Na de viering, waarbij de protestanten onder ons niet ter communie mogen/kunnen gaan, gebruiken we een eenvoudig doch stevig maal, ergens tussen Oss en Heeswijk-Dinther. De nacht brengen we door aan de Bartoklaan of in het Rukven in een normaal bed. De volgende ochtend vertrekken een aantal fietsers om 8.00 uur vanuit Oss naar Heeswijk. Vandaar richting Vessem waar we de Jacobshoeve bezoeken. We zijn daarna voor een nacht welkom bij een broer van Adriaan in Schinnen. Hoe de tocht dan verder verloopt bepaalt de route, het weer en Gijsbert. Verder hebben we die avond nog de volgende afspraken gemaakt:

• - we zijn straks allemaal lid van het Genootschap en gaan waar mogelijk stempelen.
  • - we slapen op campings of indien mogelijk / noodzakelijk in hotels.
  • - we ontbijten op de camping, lunchen op de fiets of aan de kant van de weg.
  • - dineren doen we in restaurants.
  • - Gijsbert gaat ons begeleiden en geeft onderweg goede rustplaatsen door per GSM.
  • - hij vervoert onze spullen in een Opel Movano en doet onderweg de noodzakelijke boodschappen.
  • - Willem verzorgt de financiën en houdt Gijsbert vrij van kosten.
  • - bij ziekte of blessures zal de situatie bepalen hoe te handelen.

De nacht heeft de snurkers onder ons bekend gemaakt. Gert heeft ontbijttafel verzorgd, terwijl Gijsbert en Willem het brood inkochten. Met een fris zonnetje vertrekken we om 10 uur aan de Mergelland route. Martin liet merken, dat hij langzaam op gang komt en Adriaan gaat berg-op met een hoorbare ademhaling fietsen. Na veel pittige beklimmingen met oa de Keuterberg en de Cauberg hebben we de lunch gebruikt in Valkenburg. Gijsbert is ook van de partij. Gezien de tijd hebben we de route wat korter gemaakt en zijn bij Itteren langs de Maas gaan fietsen om in Maastricht aan het Vrijthof bij het bier te komen. Op de terugweg in Eysden fietsen we door een beschermd stadsgezicht naar het Kasteel. Daar zijn weer de nodige foto's gemaakt. Via een omweg kwamen we op de andere kant van de Hej aan, waar Gijsbert ons in het zonnetje met bier verwelkomde. Na een voortreffelijk diner hebben we aan het eind van de avond de paklijst doorgenomen. Willem zal separaat deze lijst doorsturen.

Wat mij betreft is dit dus een goede start en kunnen we met deze groep naar Santiago. Kees van Bueren heeft het moeilijk met zijn te nemen beslissing over de deelname, wij zullen hem daar niet bij helpen, het moet zijn keus worden. Hij heeft zijn onzekerheid al eerder aan mij kenbaar gemaakt en ik stel het erg op prijs dat hij toch in Limburg aanwezig was, terwijl hij al voor 95% wist dat hij niet mee zou gaan. De beslissing zal er niet makkelijker op geworden zijn. Martin is op voorspraak van Gijsbert een goede ploeggenoot gebleken en hij is van harte welkom. Zijn inbreng zal de bedevaart met name spiritueel op een hoger niveau brengen.

De fietsers met hun dames zijn van harte welkom op zaterdag 31 mei 2003 om 16.00 uur in Katwijk op Emmaplein 16. Nelleke van Martin heeft helaas al afgemeld. De route zal ik doorgeven aan Adriaan en Lambert. We gaan dan drinken, wandelen en barbecueën op het strand.

Tot ziens, Gert