Fietsen naar Rome voor de Stichting Ananse, ons goede doel.

9 mei 2005 - Katwijk aan Zee, Nederland

Naar Rome fietsen is voor ons een logisch gevolg van onze bedevaartstocht naar Santiago de Compostella. De Santiagotocht betekende voor ieder van ons iets diepers, ons zielenheil aangaande. Voor de Rome-reis ligt dat wat anders. We zijn het erover eens, dat de Rome-reis ook iets speciaals moet hebben, iets tastbaars. Vandaar dat wij aan deze fietstocht een sponsoractie verbonden hebben.

Eén van onze medefietsers, Adriaan Smans, werkt al jaren in zijn vakanties in missieziekenhuizen in Ghana. Hij opereerde daar al zes keer als uroloog (onbezoldigd en op eigen kosten). Behalve de medemens helpen, is het zijn bedoeling om de locale artsen in het ziekenhuis op te leiden om ook urologische ingrepen uit te voeren.

Om de problemen wat breder en beter te kunnen aanpakken is door een groep urologen in Nederland de stichting “Ananse” (Ananse betekent spin en is in Ghana ook een sprookjesfiguur) in het leven geroepen. Doel van de Stichting Ananse is de urologie in Afrika verder helpen te ontwikkelen en in het bijzonder in het land Ghana. De missieziekenhuizen in Afrika hebben een goede infrastructuur en zijn betrouwbaar. In Ghana wordt ook Engels gesproken

Door de bezoeken van Adriaan aan Ghana is nu ook de Osse chirurg, Karel Bijlsma en zijn vrouw Marieke, operatieassistente, in Ghana terechtgekomen. Karel is op 63-jarige leeftijd gestopt in Oss en werkt nu al bijna 3 jaar in het ziekenhuis van Battor. Regelmatig worden er artikeltjes in het Brabants Dagblad gepubliceerd. Ook hij wordt gesteund en kan gebruik maken van de medische artikelen, die in de containers naar Ghana worden verstuurd.

Met onze sponsoractie en uw steun willen we voldoende geld inzamelen om een of twee containers met medische goederen te versturen via de stichting “Ananse”.

Na afloop van onze actie zullen we u laten weten, wat er met het geld is gebeurd en hoe het is besteed!