Adriaan Smans

Leeftijd:          60 jaar

Beroep:           Uroloog

Fiets:               Giant

Hobby’s:         Fietsen, bariton spelen, opereren in Ghana

Met mijn vrouw Margriet ( 35 jaar getrouwd) wonen we al meer dan 30 jaar in Brabant. De 2 oudste kinderen zijn in Sittard geboren en de jongste in ’s-Hertogenbosch. Fietsen is een hobby, die resulteerde in een tocht naar Santiago, met mijn Heeswijkse maten. Dit was op een randonneur met bepakking in 2000. Via mijn werk in Oss en door het fietsen kregen Gert Cramer en ondergetekende goede contacten. Resultaat, met zijn vrienden opnieuw naar Santiago de Compostella. Nu dus ook mijn vrienden. 2005 moet nu het jaar naar Rome worden.

Als uroloog werk ik al meer dan 27 jaar in het ziekenhuis in Oss en ’s-Hertogenbosch. Mijn interesse voor ontwikkelingshulp werd gewekt door een vriend-collega, die met een 4-tal urologen, regelmatig in Ghana ging werken. Inmiddels ben ik al 6 maal naar Ghana gaan werken. Twee  keer is mijn vrouw meegeweest. We operen daar en proberen basisartsen van daar wat opleiding te geven. Mijn specialiteit op het gebied van de urologie is de kinderurologie, en de urethra-chirurgie (plasbuis-chirurgie).

Er is een stichting in het leven geroepen om ter plekke de medische nood te kunnen lenigen. De stichting heet Ananse.

We hebben, dankzij ons vak wat kanalen om aan spullen te komen. Denk aan bedden, instrumenten, boeken, operatiekleding etc. Als we weer een container vol hebben wordt deze naar Ghana, een van de missieziekenhuizen gestuurd.

Rome is een mooie gelegenheid om aan Ghana te denken. De presentatie over ons werk geeft wat meer inzicht in de situatie ter plekke.