Sunderland - Scarborough

13 augustus 2017 - Scarborough, Verenigd Koninkrijk

Dag 9. Sunderland - Hartlepool - Middlesbrough - Saltburn - Whitby - Scaroborough

160 km in 6 uur en 7 min, 19,6 km gemiddeld, 1596 hoogtemeters

Veel zon met wind uit alle richtingen, 12 tot 18 graden

“Prachtige lange dag”

Ons hotel was vanmorgen bij het ontbijt gevuld met vroeg opgestane Chinezen en veel triatleten, die starten met zwemmen in zee bij ons vertrek om 8.45 uur.

Vandaag kiezen we voor geasfalteerde wegen, er staan 140 km op het programma.

Het worden er uiteindelijk 160, doordat de Mio kuren vertoonde toen de Cycleroute 1 weer onbegaanbare paden voor onze fietsen na Middelsborough toverde.

De Mio stuurde ons toen 10 km terug naar de kust en uiteindelijk kwamen we op 160 km met 1600 hoogtemeters.

Geen probleem als je de hele dag de tijd hebt en geniet van de momenten.

Er zijn teveel hoogtepunten om allemaal te benoemen, maar het vissersplaatsje Whitby spant de kroon qua ligging en entourage. Hartlepool heeft een prachtige jachthaven en een maritiem museum met de oorlogsbodem van admiraal Nelson.

We slapen nu op een klif in het Clifton Hotel.

Verhaal van Willem op Facebook

Zondag, we zouden het rustig aan doen en mooie paden nemen, geen varkens-, kamelen-, koeien- of schapenpaden. Lekker verhard naar Scarborough. Er staan 129 km en 1300 hoogte meters in het vizier maar de zon schijnt en we hebben de hele dag de tijd. Start 7.30, richting Hartepool. Daar ligt een schip achter een marine museum verscholen maar we kunnen er niet bij. Dan komt er een dame aangereden en gaat naar binnen, ik volg haar en vraag op mijn charmantst of ik even een foto mag maken van die mooie boot. Dat mag, en ze vertelt dat het de laatste volledig intacte boot is van admiraal Nelson, ze zijn er erg trots op. Ik vertel dat wij uit Nederland komen en wij nog wel eens problemen hadden met die Nelson, en andersom ook. Ze moet er om lachen. Ondertussen heeft Gert de boot van een andere kant proberen te fotograferen en dan blijkt de haven van Hartepool groter dan gedacht, we zijn elkaar kwijt. Als we elkaar weer in het vizier krijgen besluiten we eerst maar een kop koffie te doen aan de haven.

Onderweg heeft Gert een beter gevoel voor navigatie dan ik, hij gebruikt ook nog de zon en de wind om zijn bestemming te lokaliseren. Ik heb mijn hele werkzame leven op straat mijn geld verdiend dus het verbaast mij wel. Wel heeft hij een 'bad timing' voor oversteken en stoppen. Bij oversteken wacht ik netjes mijn beurt af terwijl Gert zich enthousiast in het verkeer gooit. En ook stoppen doet hij bij voorkeur midden op een kruispunt, bij een bushalte als er een bus achter hem staat of bij een in/uitrit van een parkeerplaats als er auto's in willen. Ik zeg dan altijd, Gert, kom maar even hier staan, dan kunnen anderen er ook door. Zo kunnen we nog veel leren van elkaar onderweg.

Door een overvloed aan info raken we na Middlesbrough de juiste (wat is de juiste?) weg kwijt. We zouden op mooie paden blijven dus de borden gevolgd. Maar na een verwijzing naar grote weg Google geraadpleegd. Die stuurt hem het bos in over een geitenpad, maar dat zouden we niet doen vandaag. De Mio navigatie aangezet en die zegt dat we 5 km buiten 'de track' zitten, dus eerst terug naar de route.

Lang verhaal maar we hebben vandaag dus 160 km gereden ipv 129 en we 1600 hoogte meters. We beklimmen de hoogste cliff uit deze streek, Ik geloof dat ze hem Richard noemen, haha.

We komen langs schitterende plaatsen, Whitby bijvoorbeeld. We belanden daar per ongeluk in een tuin waar een BBQ feest wordt gehouden met live muziek van de plaatselijke bevolking. Je wilt hier niet weg maar het moet wel.

Daar is ook alle energie uit de navigatie en de telefoon verdwenen. We maken TE lange dagen voor onze apparaten, die houden ons niet bij.

Vanuit Whitby is het nog 20 mile naar ons hotel en in kilometers is het nog verder. De bulten die we vandaag hadden waren best pittig, soms had ik bovenaan de klim zere longen van het hijgen. Maar na een lange zonnige dag bereiken we rond een uur of zeven onze eindbestemming, het Clifton Hotel in Scarborough, we moeten nog wel even een steil pad omhoog fietsen.

Nu snel alle spullen aan de stekker en wij een biertje. Hasta mañana.