Geboorte van een idee

2 juli 2002 - Oss, Nederland

Gert Cramer                                                                                      Oss, 2 juli 2002

Bartoklaan 13

5343 ES Oss

Fietsen naar Santiago de Compostela

Tijdens mijn drukke werk, als huisarts in Oss, heb ik de afgelopen jaren de wens opgevat om na mijn pensionering een fietstocht te maken naar Santiago de Compostela.

Emiel van Donzel, een fietsvriend in Oss, heeft het 7 jaar geleden gedaan na zijn pensionering en dat lijkt mij ook een goed plan als afsluiting van een actieve werkperiode.

Naar Santiago de Compostela zijn sinds de het begin van de middeleeuwen miljoenen pelgrims vertrokken langs verschillende wegen in West Europa, uit devotie voor Sint Jacobus.

De apostel Jacobus de Meerdere (Sant-Iago) heeft de christenlegers in de 9e eeuw geholpen in de veldslag bij Clavijo en hij heeft de Spanjaarden aldaar bevrijdt van de Moren. Sindsdien wordt hij vaak afgebeeld als een ridder te paard met het zwaard in de hand:  "el matamores, de morendoder". Ten noorden van Portugal niet ver van de Atlantische kust ligt hij begraven in de oude pelgrimsstad Santiago de Compostela.

In de middeleeuwen trok de pelgrim in de eerste plaats uit devotie voor Sint Jacobus. Het leven is een pelgrimage: boetetocht en een opgang naar de hemel tegelijk. In de onzekerheid van de wereld is het geloof de enige zekerheid. In dit geloof klampt men zich vast aan tastbare bewijzen (relekwieën: bewijsmateriaal om zichzelf te overtuigen). Men wil het met de eigen zintuigen waarnemen. Ook ging men vaak de tocht aan ter inlossing van een gelofte of als boetedoening, vrijwillig of opgelegd door een biechtvader of burgerlijk rechter. De pelgrimstocht was toen tegelijk ballingschap en boete, bedevaart en godsgericht.

Voor mij gelden andere motieven dan voor de mens in de Middeleeuwen. Ik kan van mijn drukke werk, met veel verplichtingen, afstand nemen door te gaan fietsen. Een fietstocht naar Santiago lijkt mij een mogelijkheid afstand te nemen van mijn huisartsen-carrière in Oss en de start van een nieuwe levensfase als gepensioneerde. Gaandeweg ben ik echter tot het besef gekomen dat ik best nog lang door wil werken, maar met meer vrije dagen. Mijn werk geeft me nog steeds veel voldoening en houd me "scherp". Ik realiseer me dat, als ik nog lang door wil blijven werken, ik later misschien niet meer de lichamelijke mogelijkheid heb om zo'n mooie fietstocht te maken.

Vorig jaar vertelde Wim Guyt, een fietsvriend in Katwijk, dat hij wil stoppen met werken op zijn 50e verjaardag in 2003. Wat hij daarna wil gaan doen weet hij nog niet. Hardop heb ik toen bedacht met hem daarover te willen nadenken tijdens een fietstocht naar Santiago de Compostela. Toen is het  plan geboren en de fietstocht zal gemaakt gaan worden in september 2003.

Het moet een uitdagende, sportieve, gezellige tocht worden, waarbij we onderweg en 's avonds filosoferen over ons leven en onze toekomst.

Over de fietstocht heb ik de volgende ideeën:

•       we gaan op de race-fiets zonder bagage
  •       er gaan ongeveer 6 fietsers mee
  •       we fietsen 100 - 150 km per dag en proberen in 21 dagen de tocht van 2800 km te maken
  •       we vertrekken op vrijdag 7 augustus 2003
  •       de route loopt van Haarlem - Maastricht - Vézelay - Pyreneeën - Santiago de Compostela
  •       we worden lid van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob en gebruiken de pelgrimspas
  •       we stempelen onze pas waar nodig en bezoeken aan het eind van de pelgrimstochts de kathedraal      voor de mis
  •       het wordt een pelgrimstocht met een rustig tempo, zodat onderweg veel gepraat kan worden
  •       onderweg bezoeken we bezienswaardige plaatsen en/of rusten we minimaal elke 2 uur
  •       er gaat een begeleider mee met een auto, bus of een camper
  •       we overnachten op campings bij goed weer, anders in hotels of refugios
  •       we vertrekken elke morgen om 8 uur
  •       de begeleider vervoert onze bagage en zoekt overdag naar een goede overnachtingsplaats
  •       de vermoedelijke volgende overnachtingsplaats wordt pas de avond ervoor bepaald
  •       de begeleider rijdt niet achter ons aan, we kunnen natuurlijk wel onze tussenstops afspreken
  •       er is voor de financiën een gemeenschappelijk pot en we houden onze begeleider vrij
  •       we koken geen eten, maar ontbijten wel op de camping
  •       communicatie doen we met gsm's
  •       bij ziekte van een pelgrim wordt maximaal een dag gestopt, mogelijk kan de geblesseerde met de begeleider verder
  •       in mei 2003 gaan we met de groep en de begeleider een teambuilding- weekend organiseren
  •       tijdens de tocht wordt een verslag gemaakt en de familie en vrienden kunnen met de emails onze bevindingen lezen

Groet van Gert Cramer