Rome, Dag 18

29 augustus 2005 - Spoleto, Italië

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Rome.  Maandag 29 augustus 2005.

Dag 18.    Passignano sul Trasimeno- Perugia- Assisi- Foligno- Montefalco- Bruna

Gereden:  114 km.  Rijtijd:  5,09 uur   Gemiddeld:  22,4 km/uur

We zijn gisteren meer dan hartelijk ontvangen door de Wellings. Buiten bij een kampvuurtje opgestookt met olijftakken worden de kippen, worsten, speklapjes, gastheer en gastvrouw met 6 toevallige passanten heerlijk gerookt. De wasmachine en droger staan te schudden in hun ophangrubbers om de troep van 5 verzopen katten op te ruimen.

Na het versturen van het dagverslag en een laatste borrel krijgen we een gastenkamer toegewezen, waar we van onze nachtrust kunnen genieten.

Om 7.00 uur worden er 2 herders en een bouvier het gastenverblijf ingestuurd. Deze zijn s’ morgens zo enthousiast dat het geen 2 minuten duurt, voordat iedereen wakker is en voorzien is van een goedemorgen-lik.

In de woonkamer aangekomen staat daar het overbekende Wellings champagne ontbijt op ons te wachten, deze keer gelukkig in de uitvoering zonder de champagne. We hebben nog iets te doen vandaag, fietsen bijvoorbeeld. Om 9.00 uur nemen we afscheid en verlaten het perceel via de eigen weg, die stijl afloopt en vanwege milieu-eisen in Umbrië niet geasfalteerd mag worden. We komen heelhuids aan op de verharding en zetten koers naar de juiste weg richting Assisi. Nog voor we de hoofdweg bereiken heeft Gert een lekke band en dat in deze weersomstandigheden. Prachtig weer, een beetje wind en een aangenaam zonnetje lijken vandaag het weerbeeld te gaan bepalen.

De binnenband wordt vervangen door een nieuw exemplaar, de buitenband goed nagekeken op achtergebleven glas, steen of ijzerresten. Er wordt niets gevonden en de boel wordt weer in elkaar gezet. In de hoofdstraat aangekomen roept Gert weer lek, voorband, zelfde plek, en dat alles binnen 5 km van vertrekpunt. Gelukkig is onze montagewagen nog in de buurt en Gert besluit geen risico te nemen en een nieuwe binnen- en buitenband te monteren. Hij heeft de statistieken hiermee bijgewerkt tot 5 stuks totaal voor de hele groep. Tevens verplaatsen we de remblokken van Gert om te voorkomen dat we binnen 5 km weer langs de kant van de weg staan. We gaan vrolijk op pad richting koffiepauze, die we gaan houden in Perugia.

We rijden tot aan Perugia een redelijk vlak parcours en hebben 35 km op de teller. Dan zien we de stad voor ons tegen een berg aan gebouwd en Gijsbert heeft een plekje gevonden met een mooi uitzicht over de omgeving. Dat wordt dus klimmen geblazen. Als we lekkend uit alle poriën boven aan komen staat de teller op 42,52. We hebben dus 7,5 km geklommen voor een cappuccino met een “nice view”. De stad Perugia is de hoofdstad van Umbrië. De stad is levendig met leuke terrasjes langs de Corso, de hoofdstraat, met aan het einde de kathedraal San Lorenzo en het Palazzo Dei Priori. Voor de kathedraal staat een mooie fontein genaamd Fontana Maggiore. Na de koffie rijden we door de Corso naar de fontein en via een zijstraat terug de stad uit richting Assisië.

Het dagverslag herhaalt zich hier, redelijk vlak traject tot aan Assisi en dat ligt weer tegen de berg aan gebouwd. De klim is niet zo lang maar wel zo nijdig. Gert zit na een paar straten, die een heftig stijgingspercentage hebben, op een bloedsuikergehalte van 1.5 mmol/l. Kenners weten dat dit te laag is, maar wij zijn geen kenners dus fietsen door naar Gijsbert, die natuurlijk weer een bijzondere plek heeft gevonden boven in de stad. Gert weet de laatste klimmen, puur op karakter, toch nog bijzonder snel te nemen, maar een bloedsuikerwaarde is bovenaan nu niet meer bij hem te meten. Onderweg, we staan even uit te puffen na een aantal steile straatjes, worden we aangesproken door een Nederlands echtpaar uit Almere. De familie Standaar geeft blijk van grote waardering voor wat we aan het doen zijn en Gert geeft ze het adres van de website om ze als sponsor te lokken. We klikken de pedalen aan voor nog een paar steile straatjes omhoog. Gijsbert heeft het voor elkaar gekregen de bus tot bovenaan mee te nemen en de flessen cola en bekertjes met yoghurt worden hem uit de handen gegrist. Na een paar minuten komen de rijders bij en we besluiten een pizzapunt weg te werken op een muurtje samen met wat drankjes die we nog lekker gekoeld in de bus hebben staan. Op het plein voor de kerk zien we nog opvallend jonge Franciscaners, in zware bruine pijen en met een wit koord en hun typische sandalen.

Helaas hebben we geen tijd om de Basilica di San Francesco te bezichtigen. Het zijn 2 kerken die gebouwd zijn over het graf van de Heilige Fransiscus. De fresco’s in de kerk zijn weer hersteld na de aardbeving van 1997.

We moeten echter nog een heel eind, 60 km, maar het zou ook nog wel iets minder kunnen zijn. De berichtgeving is zeer divers vandaag. We vertrekken voor een mooie afdaling, want die heb je na een klim altijd te goed, richting Foligno. Daarna naar Montefalco waar nog een behoorlijke klim ligt. Er ligt ook een alternatief voor mietjes, een groene route, nog niet verkend door Benjaminse himself en hij vraagt de rijders om commentaar. U begrijpt, wij zijn verleid en kiezen voor een vlakke weg, om de Montefalco heen. Aan heer Benjaminse gaan we berichten dat het wel vlak rijden, maar een vrij saai landschap is. In dit saaie landschap staat ergens langs de kant van de weg een minuscuul stukje staal van amper 1 mm overeind en Willem zit even niet op te letten en rijdt er recht in met zijn achterband. Dit brengt de statistieken op het aantal van 6 totaal, 3 in de afgelopen 17 dagen en 3 op deze fraaie zonovergoten dag.

We moeten nog maar een klein stukje naar de camping. Camping Il Viransole in Bruna, vlak voor de stad Spoleto. Gijsbert zit klaar met een tafel vol fruit en we besluiten te dineren op de plaats waar de tent wordt opgebouwd door Gert en Adriaan. De tent staat strak, maar een kampeerdiploma zit er voor de heren nog niet in. Een oude Italiaanse baas, de campingbaas, komt aan iedereen vragen of ze geboren zijn en zo ja waar en wanneer. Na het vervullen van de formaliteiten gaat ieder voor zich aan de slag met de invulling van het avondprogramma.