Dag 7. Donderdag 28 mei 2009. Heinbronn - Ohringen - Gotzenburg - Jagsthausen - Schwäbisch Hall

28 mei 2009 - Schwäbisch Hall, Duitsland

Dag 7. Donderdag 28 mei 2009. Heinbronn - Ohringen - Gotzenburg - Jagsthausen - Schwäbisch Hall

Gereden: 119 km in 6.14 uur, 20.4 km/uur gemiddeld, eerst droog, koud en dreigend grijs weer, later stortregen.

Wij genieten een verkwikkende nachtrust in Hotel Urbanus in Heilbronn. Het eten hier gisteravond was heerlijk, vanmorgen een goed ontbijt. We bekijken op de laptop foto’s van Dalì Anna met haar moeder Annemarie, vader Jasper, Wijnie en Gert. Gek dat Gert gisteren nog gewoon bij ons was.

We vertrekken om 9.00 uur en het is behoorlijk zoeken om goed uit Heilbronn te komen, multipel vragen en intensief kaart lezen. Het is duidelijk te zien dat we op de kastelenroute zitten, regelmatig rode bordjes langs de weg met de afbeelding van een kasteel erop en een witte fiets erin getekend. We rijden door een uitgesproken Duits landschap glooiend met koren, bebossing en heel veel wijngaarden, richting Weinsberg. Het weer is droog, wat koud maar dreigend met grijze luchten. Verder naar Bretzfeld en we komen dan in Ohringen na 32 km, hier drinken wij koffie en gebak erbij, per slot van rekening hebben wij vakantie, Schwarzwaldersahne torten. We kunnen van hier uit rechtstreeks naar onze eindplaats Schwabisch Hall rijden. Wij besluiten dit niet te doen, omdat wij angstig zijn dat we hier te vroeg aankomen en dan te lang op onze anale ring moeten zitten. Dat maakt de structurele lange-afstandsrijder maar vadsig.

We gaan daarna naar Jagsthausen 17 km verderop. Het is wel zeer fors klimmen en enorme afdalingen om daar te komen, en dan te bedenken dat we dezelfde weg weer terug moeten naar Ohringen. Er zou in Jagsthausen een zeer karakteristieke opgegraven Romeinse vestiging zijn. Wij doen eerst de lunch op ouderwetse wijze gearrangeerd op liefdevolle wijze door Gijsbert, altijd heerlijk. Dan bezoeken wij eerst de Gotzenburg, een prachtig slot waar op de binnenplaats een concertpodium wordt opgericht. We mogen geen foto’s hier maken, wel van de buitenkant van het kasteel. Na veel vragen vinden wij de Romische Bader, eerst vielen ze niet op. Het zijn rechthoeken en vierkanten van steen lijkend op een fundering, in het midden staan stenen blokken met resten van een vergane zuil en aftandse zerkresten. Het viel ons nogal tegen, wat ons betreft hadden ze het geheel ook kunnen asfalteren en er een Romische Parkplatz van kunnen maken met een bockworst-braadworsttent met kartoffelsalat en scharfe senf.

Dan gaan we weer terug naar Ohringen, zeer fors klimmen weer. Achteraf hoorden we van Gijsbert dat we heel gerieflijk terug hadden kunnen rijden langs de Kocher-rivier. Dan naar Waldenburg, mooie route met veel klimmen en dalen, het wordt nog veel erger. Dan naar Beltenroth en we rijden veel verkeerd. De route is er wel, maar de bewijzering is ernstig insufficiënt. Op een gegeven moment reden we midden in de Duitse wouden op een muilezelpad vol grind met een stijging van 15 %. Het was al tegen zessen en ik zou Gijsbert gebeld hebben om ons te halen, maar de groep zegt “ fietsen is fietsen “ Hij wacht ons op langs de weg en begeleidt ons naar de camping “ Steinbacher See “ Het regent dat het stort.

We drinken een bier en gaan eten in voetbalkantine bij de camping, heerlijk, schnitzel natuurlijk. Zonder ons te wassen gaan we vanavond onze slaapzak induiken, het is wel mooi zo.

P.S. Gert is gisteren met een huurauto even naar huis op en neer gereden voor zijn kleindochter. Op de terugweg heeft hij een klein ongelukje gehad, hij wist nog maar net de camping te bereiken.

Römische Bäder, of ook wel: slecht weder

Wij volgen vandaag een historisch parcours

Een bord langs de weg wijst naar oude kastelen

Er is zelfs een bordje dat ons deze tour

Een oud Romeins badhuis tracht aan te bevelen

Maar hoe we ook zoeken, we vinden geen moer

We zien het echt niet en we vragen het velen

Maar plots’ling verschijnt het dan toch ten tonele

Er resten daar slechts brokken puin op de vloer

Waar ooit de Romeinen in luxe zich vlijden

Besprekingen voerden daar vlak bij het bad

Terwijl men zich van zijn ontlasting bevrijdde

Ligt hier nu echt alles totaal op zijn gat

En als wij dan ’s avonds door stortregen rijden

Dan hebben wij het en ons bad wel gehad