Rome, Dag 8

19 augustus 2005 - Bischofszell, Zwitserland

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Rome.    Vrijdag 19 augustus 2005

Dag 8.  Kaiseraugst- Waldshut- Kaiserstuhl- Dätwil- Frauenfeld-  Bischofszell

Gereden: 156 km.  Rijtijd: 6,15 uur   Gemiddeld:  25,36 km/uur

We zetten de partytent over de kathedraal, de lucht ziet er dreigend uit. Als we op de fiets springen om te gaan eten vallen de eerste druppels. Het dorp Kaisersaugst heeft drie restaurants en we nemen op goed geluk de laatste. Voor de zekerheid nemen we binnen plaats. Na een eerste pul bier maken we het de keuken weer makkelijk, allemaal spaghetti alleen Gijsbert neemt een cordon bleu. Achteraf  blijkt de spaghetti een beter keuze. Als we naar de camping rijden is het weer droog, de onweersbui heeft ons gebied geschampt. Voor het slapen gaan drinken we ons nog even moed in om met elkaar in het slaapvertrek plaats te nemen. De fles Carlos Primero wijzigt in een Carlos ultimo.

We staan vroeg op met de bedoeling om uiterlijk 8.00 uur weg te rijden, we hebben een lange etappe voor de boeg. Er zijn vandaag 150 km weg te trappen naar de eindbestemming. We fietsen vrolijk door de Zwitserse heuvels en volgen de Rijn die vrijwel het hele traject de grens tussen Duitsland en Zwitserland is. Het is een vrij vlak traject tussen de heuvels, veel boerenland met zelfs grazende ooievaars. We passeren vandaag ook diverse grensposten waar niemand om onze papieren vraagt. De enige die zich steeds moet legitimeren en verklaren wat er zoal in de auto zit is Gijsbert. We ontmoeten elkaar voor de koffie in het Duitse dorp Waldshut, een zeer gezellige plaats met leuke terrasjes. Daar gebruiken we koffie en een lekker stukje taart. Adriaan neemt alleen koffie maar bij de volgende grensovergang naar Zwitserland duikt hij alweer de struiken in.

Adriaan zit dus nog steeds in de race. Lambert heeft een adres, via, via, kan hij regelen dat wij ontvangen worden in het Vaticaan. Priester Jan Heefer heeft dit aangeboden en wellicht kunnen wij een oorkonde ontvangen door zijn bemiddeling. Lambert heeft het telefoonnummer op zak gestoken en zal vandaag even contact met hem opnemen, hij blijkt nu in Nederland te zijn. Omdat Lambert tegenwoordig met twee camera’s op pad gaat, 1 APS camera en 1 digitale heeft hij van fotografie zijn zakken vol. Op een brug over de Rijn waar een grenspost is maakt hij eerst een APS foto en haalt daarna de digitale te voorschijn. Tijdens deze aktie gaat er iets mis, want plots ligt de Advanced Photo Systeem aan zijn voeten en het telefoon-nummer van Priester Jan waait over de brugleuning de Rijn in. We passeren weer de grens bij Kaiserstuhl. Een romantisch kasteel torent boven het douane-kantoortje uit. Verder zien we hoog in de lucht Duitse arenden zweven. We maken er foto’s van.  De volgende stop is precies op 100 km gepland bij het plaatsje Dätwil. Het landschap blijft ongewijzigd glooiend langs de rivier. We rijden door kleine dorpjes waar in het centrum oude, maar aan de rand ook prachtige villa’s staan met dikke auto’s op de oprit. De Zwitsers zijn niet armlastig. Gijsbert staat er weer met de soep, broodjes, fruit en diverse dranken. We zijn op dat moment ook de 1000 kilometergrens vanuit Katwijk gepasseerd!!

Het is vandaag de hele dag prima fietsweer: zonnig en 27 graden met een zacht windje voor om soms tegen. Het niet bijzondere industriestadje Frauenfeld passeren is lastig door een ingewikkeld stratenpatroon. Na een paar keer vragen wijst iemand ons de juiste weg. Daarna volgen we de fietsbordjes naar Bischofszell waar Gijs een camping heeft gevonden aan het riviertje de Sitter. Als we de camping oprijden voelen we ons nog redelijk fit, maar als we eenmaal afgestapt zijn en de fietsen gestald, storten we in als een pudding. De Zwitsers zijn zeer punctueel en we hebben ons, net als gisteren, aan veel regeltjes te houden op het terrein. Na het douchen en opfrissen maken we ons klaar om met de bus terug naar Bischofszell te gaan. Bij het verlaten van de camping gaat het weer regenen.