dag 13. Zaterdag 22 augustus 2015. Commensacq - Lesperon - Dax

22 augustus 2015 - Dax, Frankrijk

dag 13. Zaterdag 22 augustus 2015. Commensacq - Lesperon - Dax

Gereden: 79 km in 3.24 uur, gemiddeld 23.2, hoogtemeters 219, zonnig broeierig weer, 20 tot 35 graden.

"Savoir Vivre "

Gisteren zijn we oververhit en uitgedroogd in Commensacq aangekomen. Zelfs bier kon onze dorst niet lessen, we moesten het tekort met extra water aanvullen, in en langs het zwembad zijn we weer onszelf geworden. We zijn te gast in Domaine Le Labelo bij Renee en Julie. Tijdens het aperatief om 19.30 maken we kennis met de andere gasten, zij komen uit Fontainebleu, Toulouse en Dyon.

Pierre, een handelaar in drogisterij producten, geeft mij zijn internet access met Bluetooth via zijn telefoon. Het dagverslag kan er toch nog uit, want de WIFI werkt hier niet, maar via zijn telefoon lukt het wel.

Tijdens het aperitief leren we "Savoir Vivre " Heel relaxed en familiaal gaan we met elkaar om, het lijkt wel of we in een commune verblijven. We drinken pastiche met veel water en ijs, want onze kelen zijn nog steeds gortdroog. Onze lege magen proberen we te vullen met Franse Unox worstjes en olijven die op tafel staan.

Pas om half 9 gaan we gezamenlijk aan tafel en genieten van een salade met mozzarella en veel tomaat uit eigen tuin, filet de canard met pommes au gratin, een royale planche de fromage en daarna als dessert een warme crème brulee. Speciaal voor ons wordt een rosé van Ile de Re met een fiets-etiquet geopend, daarna drinken we een mooie rode Madiran bij het hoofdgerecht.

De conversatie was in het Frans en slecht Engels.

Laveloos ben ik naar bed gegaan en werd om 7.45 uur wakker gemaakt door de mijn reeds gedouchte fietsvrienden.

Mijn horloge en tijdsbesef heb ik weggelegd: in Nederland word ik al om 6 uur wakker, maar tijdens deze pelgrimage is alles ontspannen geworden, voor mij is het "Savoir Vivre" geworden.

Na een Frans ontbijt nemen we afscheid van onze Franse vrienden en rijden verder over eindeloze vlakke rechte wegen met links en rechts naaldbomen en open vlakten met veel varens of mais.

In Onesse kopen we bij een bakkertje croissants en massieve compacte voedzame chocolade cake, maar koffie is daar niet te krijgen. Daarvoor moeten we doorrijden tot Lesperon. Daar ontmoeten we een vrouwelijke wandelende pelgrim, die vanaf Tours is komen lopen. Later passeren we haar, ze is ons ver vooruit dus heeft ze er flink de sokken in.

We nemen de kortste weg naar DAX, want het is vandaag een relatieve rustdag met de Pyreneeën voor de boeg.

Vlak voor een regenbui komen we al om half 2 aan in een Campanile hotel.

Na een snelle douche zijn we toch te laat voor de lunch, want Fransen eten tot 14 uur.Wij drinken cola en Adriaan neemt een grote pression, als ik mijn dagverslag afmaak.