dag 12. Vrijdag 21 augustus 2015. Moulon - Cadillac - Hostens - Moustey - Commensacq

21 augustus 2015 - Commensacq, Frankrijk

dag 12. Vrijdag 21 augustus 2015.   Moulon - Cadillac - Hostens - Moustey - Commensacq

Gereden;  113 km in  4.51uur, gemiddeld 23.3, hoogtemeters 654,  strak blauwe lucht, geen wind, 20 tot 39 graden,

" Waarom doen we dit eigenlijk?"

Gisteravond zijn we uitzonderlijk goed verwend door Sylvie en Philippe met een exquise diner en 2 verschillende St Emilion wijnen uit deze streek. We zaten buiten, met zicht op de langs-stromende Dordogne rivier.

De nacht brachten we door op een twijfelaar.

Bij het afrekenen werd op cash geld gerekend, terwijl ik alles met mijn creditkaart probeer te betalen. Met veel passen en meten kwam toch het verlangde bedrag op tafel.

Op advies van Joost van Waarbeek (van de Stichting Haarlem - Santiago) zijn we na 30 km gestopt in Cadillac, waar we proviand inslaan. We gaan zo meteen Les Landes in, een vlak gebied met alleen bomen en geen voorzieningen. Zonder drinken en proviand ga je het daar niet overleven zegt Joost.

Tijdens het halen van een stempel bij het Bureau du Tourisme in Cadillac ontmoeten we Esther den Ouden, vriendin van Maaike Rypkema uit Oss. Jacques, de vader van Maaike, kennen we als collega uit Oss en is ook een Santiago fietser.

De afgelopen dagen hebben we ons dagelijks hardop afgevraagd: "waarom doen we dit eigenlijk?"

Met elkaar komen we tot de volgende uitspraken:

- tijdens het fietsen kom je tot de beste mijmeringen, je wordt op jezelf terug geworpen

- het zijn zeer persoonlijke gevoelens, waar je niet zo makkelijk met anderen over praat

- na het stoppen van een arbeidzaam leven is het goed na te denken over de toekomst die je nog te wachten staat

- zo'n fietstocht is een groot avontuur en leuk om te organiseren

- onderweg kennis maken met bijzondere mensen

- aan tafel goede gesprekken hebben

- het sportieve element, kijken waartoe je eigen lichaam op onze leeftijd nog toe in staat is

- het culturele aspect tijdens de reis

- genieten van de natuur

- het bier smaakt het lekkerst na een sportieve inspanning

- 's morgens staan we toch weer uitgerust aan de start

Met een cola en een belegd stokbroodje in de achterzak rijden we Les Landes in. De naaldbossen zijn toch best afwisselend met veel gekapte open plekken, nu gevuld met varens.

Rijdend in een treintje gaan we als een speer. In Hostens drinken we onze cola, maar hier zijn ook restaurants open en bij Moustey eten we onze croissant bij de kerk. Gelukkig kunnen we daar onze bidons weer vullen, want de laatste 20 km waren moordend door de hitte.

In Commensacq komen we aan bij ons hotel en na het drinken van bier duiken we het zwembad in.