dag 22. Maandag 31 augustus 2015. Melide - Arzua - Touro - Santiago de Compostela

31 augustus 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

dag 22. Maandag 31 augustus 2015.      Melide - Arzua - Touro - Santiago de Compostela

Gereden: 70 km in 3.59 uur, gemiddeld 17,5, hoogtemeters 1201, zwaar bewolkt met miezerregen, 17 tot 20 graden.

"de finale "

We zijn gisteren behoorlijk uitgewoond aangekomen in een nieuw modern particulier huis in Melide. De kamers worden afzonderlijk verhuurd aan Santiago gangers. Onze Spaans sprekende gastvrouw kan alleen blikken bier aanbieden, maar verder moeten we voor onszelf zorgen. Met een lege maag zijn we het saaie fabrieksstadje ingetrokken. Adriaan heeft een oma aangeklamd en zij wees naar een goede kok, die pas om 21.00 uur begint. We hebben ons buiten op straat vermaakt met wat brood en een biertje.

De kok stookte het vuur op en hij serveerde ons een T-bone van 500 gram met frites en sla. De rode wijn dronken we uit rode aardewerk soepkommen. Met een rozig gevoel naar bed gegaan en pas 9 uur later wakker geworden.

Pas om 9 uur vertrokken en ontbeten in Melide, we hebben nog 65 km te gaan. Er is een miezerregen, maar we trekken onze jasjes niet aan, de temperatuur is mild.

Veel klimmen tot 16%, ik kom achter veel tandjes tekort en moet op kracht naar boven, afstappen is geen optie. In Touro drinken we weer heerlijke koffie met een hartje op de room.

Sweerman heeft de route vlak voor Santiago nog heftiger gemaakt, alle heuvels pakken we. Ook in de stad is nog een steile klim. Om 14.15 uur vallen we elkaar in de armen als we op het plein voor de Cathedral aangekomen zijn. Best wel een emotioneel moment en ik ben vooral blij dat deze tocht zonder ongelukken helemaal geslaagd is.

Het begint te regenen als we in de rij staan voor de oorkonde, de stempels op het paspoort met de ID kaart wordt gecontroleerd. Daarna worden we verwelkomd in de "huiskamer van de Lage Landen" We krijgen koffie met biscuitje van de vrijwilligers Dick, Anneke, Jan en Helen. Ervaringen worden uitgewisseld en de laatste stempel komt in het paspoort.

Door de regen gaan we naar hotel Mexico, waar een Poolse dame van de firma Soetens onze fietsen inneemt.

Morgen maak ik de balans op van de geslaagde pelgrimage naar Santiago de Compostela.