Dag 14. 11 augustus 2013. Le Barroux- Avignon- Arlès- St. Maries de la Mer.

11 augustus 2013 - Arles, Frankrijk

Dag 14. 11 augustus 2013. Le Barroux- Avignon- Arlès- St. Maries de la Mer.

Zonnig, 21 tot 33 graden, wind van rechts, 150 km met 23.6 gemiddeld, 538 hoogtemeters.

“Na 1600 km zijn we aan de Middellandse Zee beland”

Vanmorgen ben ik vroeg opgestaan, hoe moet ik verder met een kapotte stuurtas? Nu heb ik de stuurtas gevuld met regenkleding, ervan uitgaand dat de regen achter ons ligt. Met de waslijn wordt de tas aan het stuur gebonden onder de Ipad.

Tijdens het ontbijt wordt de route naar St Maries de la Mer bekeken. De kortste route is 116 km, maar als we de Groene Route weer oppikken bij Orange komen we op 160 km. We kiezen voor de lange route, want we hadden gisteren tenslotte een “rustdag" Eerst rijden naar het westen over kleine weggetjes door prachtige door cypressen omzoomde wijngaarden, zoals Beaume de Venice, Vaqueras, Mont Mirail en Chateauneuf du Pape. Vlak onder Orange komen we weer op de Groene Route, als we de Rhone oversteken. Vanaf hier krijgen we de wind in de rug naar het zuiden, maar de weg is veranderd in een keien pad.

Gelukkig kunnen we op een betere weg komen tot Avignon. Tijd voor een koffiestop op 50 km. Nu ga ik een patisserie zoeken en tijdens mijn speurtocht vind ik de fietsers uit Leiden, die wandelend de oude stad verkennen. Na de koffie dwalen we door de "stad der pausen" op zoek naar de uitgang richting Arles. We rijden daarna met veel slingers door een gebied met bamboe, olijfbomen, maar ook wijngaarden.  Pas op 100 km komen we aan in de stad van Vincent van Gogh, waar een gerant ons binnen roept voor een lunch. Hij verrast ons met een opgewarmde fruit de mer. Vanuit Arlès rijden we de Camargue in. Links en rechts zien we rietvelden en er wordt ook rijst verbouwd. We volgen de Groene Weg maar uiteindelijk vinden we dat toch wel saai. Staand op een uitkijktoren zien we 2 paarden lopen, maar qua variatie zijn de Herpense Duinen veel mooier. De Mio wordt erop gezet en de kortste weg naar St. Maries de la Mer gekozen, waar we vandaag na precies 150 km aankomen. Vanaf Katwijk aan Zee gerekend hebben we al 1600 km  afgelegd om de Middellandse Zee te bereiken.

Bij aankomst in het hotel lezen we de mail van Willem Guyt. Hij sluit morgen bij ons aan. Met de TGV komt hij maandag om 15.59 aan in Montpellier met een volledig gedemonteerde fiets.

Als zijn fiets in elkaar is gezet, hoeft hij ons alleen maar te volgen naar de volgende stopplaats Sète, 35 km verderop.