Santiago, Dag 5.

12 augustus 2003 - Ervy-le-Châtel, Frankrijk

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Santiago de Compostela  12 augustus 2003

Dag  5.   Châlons-en-Champagne-  Dommartin-Lettree - Troyes -  Ervry-le-Châtel

Gereden kilometers:    146 km.        Rijtijd:  6.09 uur          gemiddeld 24 km/uur

Volgens de heren geleerden in de geneeskunde, hier overvloedig aanwezig, bestaat een mens voor ruim 70% uit water. Tijdens onze tocht verdwijnt dit water met meer dan gemiddelde snelheid uit al onze poriën,  lichaamsholten en gaten. Om dit verschijnsel enigszins in te dammen proberen we zoals gisteren al verteld op tijd weg te gaan, niet te stoppen in de zon maar in de schaduw om bijvoorbeeld de route op de kaart te checken, geen overmatige krachtsinspanning te produceren tijdens de rit (de aanwezige krachten goed te verdelen) en last but not least, de intake, het drinken van veel water. We hebben allemaal zo’n 1,5 liter water in de bidons op de fiets.

Bij het ontbijt in de ochtend wordt er vruchtendrank, melk, karnemelk, thee en koffie gedronken, de bidons gevuld en daarna op pad. Tijdens de pauzes worden de bidons weer aangevuld met koud water en  ander drinkbaar gerei. Met diverse formules zijn de gemiddelde inname’s berekend. Vandaag zijn we zeker, met slechts een geringe mediane afwijking van minder dan 4,26 %, op een vloeibare consumptie uitgekomen van, min. 6,5 ltr. tot max. 10,3 ltr. Bij een enkeling aangevuld met NaCl.

Gisteravond, in Chalons gegeten. Gedeeltelijk weer een menu op Italiaanse basis geschoeid, aanvankelijk gelardeerd met een pression, later met een locale wijn. De tweede bestelling wijn, werden we geflest. We moesten een Pouilly Fume nemen, die toeristen pikken dat wel. We hebben deze rekening op ludieke wijze gecorrigeerd. Nu kunnen we een onze extra parasol opzetten op correcte wijze. Ook heeft de gemeente (ongewild) medegewerkt aan de wegversmalling tijdens onze koffie- en lunchpauze! We waren op tijd voor het sluiten, van het hek. Voor het slapen gaan heeft een onzer een verhaaltje en andere poëtische ontladingen verteld. Dit leidde tot een dergelijke lachpartij, dat een franse buurman, quasi agressief, luid geïnteresseerd in het Frans informeerde naar de franse vertaling. We zijn toen maar weer onder de blote hemel gaan slapen, met een orkestraal snurkgeweld, waar de franse buurman geen antwoord op wist.

Reveille, 5.45h. locale tijd. Gijsbert had extra tijd ingeruimd om een nieuw ontwikkelde specialiteit qua ontbijt op de fietsers, hij deed zelf ook mee, uit te proberen. In de voorbereiding meende ik eieren, uien, paprika’s, room en enkele niet te definiëren ingrediënten te ontdekken. Het resultaat was verbluffend. Tot nu toe zijn de ingewanden van iedereen rustig, als men de turbo buiten beschouwing laat.

Na de gebruikelijke werkzaamheden, werd om 7.33 h. gestart. Richting Sarry, we moesten de route weer oppakken. De route liet uitgebreide gemaaide korenvelden zien. Lange wegen, glooiend stijgend en gelukkig ook weer dalend. Er werd nog een poging gedaan om een stempel (in het Frans heet dat een tampon) te bemachtigen in Dommartin-Lettree. Helaas was ieder op vakantie, behalve de burgemeester, de heer Prot, en die had de sleutel niet. Dus weer verder, bij een boer de bidons gevuld. Gijsbert had intussen goed nieuws, de auto is “gereset” en het storingslampje was uit en de auto dus weer goed. Koffie drinken samen met onze begeleider, yoghurt, fruit, energiedrank etc. (geen koffie), bidons uitgebreid vullen. Op naar Troyes. Diverse kerken, langs de kathedraal, de basiliek naar een terras om te lunchen. Deze bestond uit veel drinken en een variatie van salade tot frites en ratatouille met rundvlees. Na de lunch naar de kathedraal om een stempel te bemachtigen, geen tampon maar een zeer persoonlijke handtekening van de dame in de kathedraal. Vertrek uit de kerk 14.16 h., de temperatuur lokaal aangegeven is 51 gr. C, we fietsen een andere route nu dan in 2000. De wind is zeer wisselend, van windkracht 3 tot turbulentie tot 8.9 mistral-achtig van aard, zweet krijgt geen kans verdampt bij de bron, de adem is als van een vuurspuwende draak. De bidons worden weer bij een locale fransman gevuld, met koud water. Als we de straat zijn uitgereden is het water alweer op 40 gr C. Ongeveer 15 km voor Ervy le Chatel, struikelen we een locale bar binnen om het corpus te hydreren. De laatste km zijn niet licht, maar het moreel is evenredig met de hoogte van de temp, dus goed. Op de camping zitten we in de schaduw, althans dat was aan Gijsbert beloofd, dus niet. Inmiddels is na de diverse plichtplegingen de tijd dat we de innerlijke mens weer moeten gaan versterken aangebroken! Dus tot morgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade