dag 2. Dinsdag 11 augustus 2015. Heeswijk Dinther - Vessum - Turnhout - Lier

11 augustus 2015 - Lier, België

dag 2.  Dinsdag 11 augustus 2015.   Heeswijk Dinther  - Vessum - Turnhout - Lier

Gereden: 121 km in  5.11 uur, gemiddeld 23.5 km, hoogtemeters 99, half bewolkt, 27 graden, rijwind,

"De kop is eraf"

Vannacht slecht geslapen, ik was gisteravond helemaal kapot na een dag fietsen en daarna een diner met eerst bier en daarna rode wijn. Het wat erg gezellig in het Bomenpark in Heesch, zelfs nog enkele oud-patiënten gesproken. Ook bijzonder is dat ik beter kennis gemaakt heb met Annemiek Mosselman, de aanstaande opvolgster van huisarts Raymond Broeders uit de Groepspraktijk Lievekamp. Raymond stopt als huisarts in Nederland en gaat op 60 jarige leeftijd verder als huisarts in de Morvan, een boerenstreek met een tekort aan huisartsen tussen Auxerre en  Nevers. Daar kan hij met minder patienten rustig afbouwen in zijn favoriete vakantieland Frankrijk.

Om 22.09 uur komen we thuis en ik werd overmand door slaap, alleen op dat moment moest er nog een dagverslag geschreven worden. Margriet heeft zwarte koffie gezet, met 2 mokken is het me gelukt er wat van te maken en ook nog te versturen met foto's erbij. De caffeïne en de spanning om de dag van morgen maakte mijn nacht onrustig.

Vanmorgen vroeg Willem Guyt gebeld: met Bert heeft hij na de fietstocht de trein van 18.03 uur in 's Hertogenbosch genomen en  2 uur later zat hij al aan de biefstuk bij Cobie in Katwijk aan Zee. Hij is nu het dagverslag aan het uploaden voor de website http://www.de-hejgers.nl

Margriet heeft een overvloedig ontbijt klaargemaakt, zelfs teveel voor hongerige pelgrims.

Peter komt om 8.30 uur aangefietst en Roos Rijnierse komt met de auto. Piet Giele en Niek Hopstaken schuiven ook aan de ontbijttafel en drinken koffie mee.

Na het afscheid onze dierbaren zijn we naar Vessum gefietst, uit de wind gehouden door Theo van Orsouw en Frans Nefkens, lid van mijn Osse fietsclub TIHOL (Thuis Is Het Ook Leuk). Ze genieten van onze verhalen en zijn getuige van het verkrijgen van zelfs 2 stempels in ons pelgrimpaspoort.

Na het afscheid van onze laatste fietsvrienden zijn we op onszelf aangewezen. Peter gaat het lekke bandenklassement aanvoeren. Hij rijdt lek vlak voor Turnhout en heeft ook een lege achterband bij aankomst in het hotel.

De behandeling duurt net zo lang als het maken van dit dagverslag.

Spaghetti carbonare met zicht op een kermismarkt in Turnhout wordt genuttigd.

Het hotel Soetemin vinden we na het rijden over een kasseienstrook in een havenbuurt van Lier bij Antwerpen.

Tijdens de bierevalutie na de etappe maken we de volgende afspraken: we stoppen voor rode stoplichten/ we remmen niet maar gaan rollen uit bij koerswijzigingen/ Paul en Peter worden de kopmannen/ de kopman geeft duidelijke signalen over obstakels/ Adriaan rijdt in het 3e wiel naast zijn voorganger/ Gert wordt de laatste man en houdt het overzicht/ Gert schreeuwt de eventuele laatste aanwijzingen door naar voren als zijn Garmin daar aanleiding voor geeft.

Tijdens het schrijven van dit dagverslag wordt de achterband van Peter gerepareerd door Adriaan.

Peter komt verslag uitbrengen over de vorderingen van de reparatie van Adriaan: met chirurgische precisie is een draadje van een staalborstel met mosquito tangetje uit de buitenband verwijderd. De lekkage in de binnenband wordt ernstig minutieus gelokaliseerd, het gaatje wordt gemarkeerd, schoongemaakt en opgeruwd, simson wordt opgebracht en na 5 minuten wordt een voorgeprepareerde plakker al masserend aangebracht. Het euvel wordt daarna uitrekkend gecontroleerd onder water. Deze procedure is vandaag 2 maal uitgevoerd.

Toch kunnen we om 19.13 uur aan het menu surprise beginnen met ook weer een rode wijn uit Ventoux streek.

Morgen wacht ons een zware dag van 135 km door de Vlaamse Ardennen en de muur van Geraardsbergen.

Groet van Paul, Peter, Adriaan en Gert