dag 15. Maandag 24 augustus 2015. St. Jean Pied de Port - Pamplona - Puente la Reina

24 augustus 2015 - Puenta La Reina De Jaca, Spanje

Gereden: 121 km in 6.32 uur, gemiddeld 18.5, hoogtemeters 1795, half bewolkt, tegenwind, 17 tot 27 graden

" Fietsen en de was "

Elke keer als we in het hotel aankomen stellen we 6 vragen:

- Hebt u 4 bier van de tap?

- Hebt u 4 een-persoonsbedden?

- Kunnen we hier eten?

- Wat is de WIFI code?

- Waar kunnen we onze fietsen stallen?

- Wilt u onze was doen?

Gisteren wilde onze hostess NIET onze was doen, maar ze verwees Adriaan en Peter naar een wasserette. Met een grote plastic tas vol wasgoed van 2 dagen zijn de mannen naar de wasserette van de 66 jarige Juliette gegaan.

Wij pelgrims zijn niet ervaren met de was, maar Juliette heeft de 2 onhandige wasmannen helemaal waswijs gemaakt.

Nu weten zij welk programma en welk wasmiddel hoort bij 5 kilo wasgoed, als je een munt in de wasmachine doet. Tijdens het wachten voor het wassen en drogen hebben ze Juliette naar een bar gevraagd. De hypomane Juliette heeft zichzelf uitgenodigd door mee te gaan, zij heeft de mannen vermaakt met haar levensverhaal en met opvallende details over haar verleden in Parijs. Hier is in St Jean Pied de Port voor haar rust, maar met mannen praten over vroeger en over wijn is aan goed haar besteed. Voor 5 euro heeft ze de was gedaan en voor het aangename gezelschap van Adriaan en Peter gaf ze een fles goede witte wijn Jurancan mee naar huis voor vanavond.

Paul heeft onderwijl de citadel bezocht en ook een stempel gescoord voor zijn slecht lopende invalide broer Gert, die dagverslagen schrijft.

Vanmorgen om 8.15 uur opgestapt met harde banden en gesmeerde kettingen. We passeren al snel de Spaanse grens en dan is het 900 meter klimmen naar Pto de Ibaneta  op 1057 meter, daar is een klein kerkje. Dan 100 meter dalen en je komt in Roncesvalles, waar een klooster staat met lekkere  koffie.

2 vrouwelijke wandelende pelgrims uit ons hotel komen we daar weer tegen, zij zijn niet gaan lopen maar hebben de taxi genomen naar Roncesvalles, voor hen begint daar de pelgrimage: 790 km lopen in 31 dagen naar Santiago. We nemen nog een klimmetje naar Erro en dan een lange afdaling langs de Arro naar Pamplona op 75 km.

We fietsen door het oude centrum door de straten, die de stieren moeten nemen naar de Arena.

Op de Plaza Catedral eten we paella en sepia voor de Santa Maria, een Romaanse kerk uit de 14e eeuw met een neoclassicistische façade. In Roncesvalles en Pamplona scoren we mooie grote stempels. We verspelen een uur met het zoeken naar de uitgang van Pamplona, er werd geen route aangegeven voor fietsers om de A15 te passeren. Na veel puzzelen vonden we de uitweg om weer op de route naar Puente La Reina te komen.

In Spanje is de wegbewijzering veel minder goed dan in Frankrijk. Ook rijden we nu over pampa's met veel wind.

Om 18.15 uur komen we in het mooie stadje met  een brug over de rivier Arga, geschonken door

de koningin Blanca van Aragon voor de pelgrims om de rivier droogvoets te passeren.