Dag 1, Donderdag 19 mei 2011. Katwijk - Boskoop - Schoonhoven - Zaltbommel - Oss

19 mei 2011 - Oss, Nederland

Katwijk- Leiden-Hazerswoude- Boskoop- Schoonhoven-Leerdam- Zaltbommel- Oss

Gereden: 140 km in 5.5 uur, 15 graden met motregen, matige wind tegen uit het NO

De kop is eraf, afscheid genomen van 6 uitzwaaiers in de regen in Katwijk aan de Zee.

Bert en ik zijn vertrokken en gaan op weg naar Adriaan in Brabant voor een 2900 km tocht naar Santiago de Compostela.

De weerprofeten hebben het weer mis, de hele dag achterin een bui gereden bij 15 graden en NO wind tegen. Er was zon voorspeld met westenwind maar wij hebben de hele dag regen.

De stemming is echter opperbest, fietsend door het Groene Hart van Nederland.

Na Leerdam wordt de rivier de Linge gevolgd, echter na 10 km kwamen we toch weer in Leerdam?! Foutje in de navigatie.

In Oss heeft Ron, onze fietsenmaker, mijn oude Gazelle weer zo goed opgelapt heeft, dat ik op deze fiets verder durf naar Santiago.

Fietsvrienden Bert en Berty vd Akker in Oss hebben nog een tip voor de terugreis: de fiets niet inpakken in Santiago maar thuis laten bezorgen door de firma Soetens.

Rector Lingg heeft gisteren van zijn huishoudelijke hulp van onze fietspannen gehoord. Vanavond om 19 uur wil hij ons allen persé bij hem thuis ontvangen en de zegen voor onze pelgrimage geven middels een mis. Margriet Smans is daarvan getuige geweest.

Onze eerste stempels zijn binnen, de reis kan nu niet meer stuk. Wij zullen ook voor hem in Santiago de Heilige Jacobus omarmen en voor hem een kaars opsteken. Tijdens het afscheidsdiner in Heesch krijg ik een SMS van Ron: hij vertrouwt mijn derailleur niet, hij geeft zo geen 500 km garantie. We moeten morgen om 9.30 uur in Schijndel zijn voor een extra onderzoek van mijn zilver gevlekte Gazelle fiets.