6 augustus 2013 - Poligny, Frankrijk

Dag 9. Dinsdag 6 augustus. 2013. Arbois- Pont de Poitte- Poligny- Onon- Jujurieux.

Wisselend bewolkt, 19-30 graden, 137 km, 21.4 gemiddeld, 1354 hoogtemeters.

“Dagverslagen maken”

Wat was het warm bij aankomst gisteren in het zakenhotel aan de drukke provinciale weg bij Arbois. We drinken bier in de tuin, maar missen nu een zwembad. Het dagverslag heb ik altijd al klaar als we aankomen in het hotel. Ik hoef alleen nog maar de kilometers en de hoogtemeters uit Bert's computer te vragen. Tijdens het bieren vul ik de getallen in, laadt de foto's in en lees het dagverslag voor. Als er internetverbinding is, kan ik het verslag voor 6 uur versturen.

Bij een stop onderweg pak ik de Ipad van het stuur en begin meteen te schrijven.

Al mijn mijmeringen en belevenissen tijdens het fietsen typ ik dan op de Ipad.

Zo zit ik nu tijdens de koffie te schrijven in Pont-de-Poitte, 53 km vanaf onze overnachting in Arbois, afgelopen nacht.

Het diner en de internetverbinding in het hotel lieten gisteravond lang op zich wachten. Daarom kwam het dagverslag gister later bij jullie binnen. We hebben zelfs overwogen te vertrekken, maar waar naar toe? Gelukkig werd het wachten beloond met redelijke maaltijd.

Vanmorgen om 7.45 vertrokken. We kunnen 7 km afsnijden richting Polligny over de Route Nationale. Ik heb me namelijk verrekend door een verdere ligging van het volgende hotel. Ik verwacht vandaag een etappe van 140 km. Toch nemen we de D- wegen en rijden 10 minuten lang stapvoets achter een boer met 25 gemolken koeien.

Na Polligny volgt een heftige beklimming naar een plateau in de Jura op 600 meter. We genieten van het uitzicht over de Circle de Ladoye, een indrukwekkend keteldal door water uitgeslepen. Pont-de-Poitte heeft een brug over de Ain. Deze rivier gaan we de komende uren volgen. In dit gebied zijn ook veel stuwmeren die weer toeristen trekken. We zien veel busjes met een aanhangwagen vol kajaks.

Bij Onon bereiken we met 600 meter het hoogste punt van de Groene Route. Dan 30 km op en neer met stuwmeren aan de linker kant. Pas op 100 km gaan we lunchen bij een brug over de Ain in Thoinette.

De warme keuken is dicht, maar een koud broodje met sla en kip gaat er goed in.

We blijven de Gorges van de Ain volgen tot Poncin. Vlak voor dat stadje passeren we een zwaar bepakt fietsend echtpaar uit Apeldoorn. Achterop de tandem heeft de vader zijn gehandicapte dochter. Zij vindt fietsen en kamperen ook leuk. Vlak voor de aankomst in Jujureux drinken Adriaan en Bert een cola, ik neem een terminaal biertje.

De Mio wijst ons feilloos naar de Chambres d' Hotes l' Orangerie in Jujurieux. Inmiddels zijn we de Jura uitgereden en zijn nu in de uitlopers van de Alpen ter hoogte van Genève.