Dag 10. Woensdag 7 augustus 2013. Jujureiux- Chazey- Fronteras- Bonnevaux.

7 augustus 2013 - Chazey-sur-Ain, Frankrijk

Dag 10. Woensdag 7 augustus 2013. Jujureiux- Chazey- Fronteras- Bonnevaux.

Stromende regen, 92 km met 19.4 gemiddeld, 621 hoogtemeters.

“Een regendag op verschillende fietsen”

Gisteren was voor ons de Chambres d' Hotes een nieuwe ervaring.  Bij aankomst stond het bier niet klaar, de eigenaar van de woning was niet thuis.  Een echtpaar uit Amersfoort met hun 9 jarige zoontje Len wijzen ons de weg, eten en drinken moet je hier zelf halen. Het water in onze bidons is op, dus snel ik het dorp in. Ik vraag bij de bakker waar koud bier te koop is.

Binnen 3 minuten ben ik terug met 12 blikken koude 33+ Kronenburgers. Onze vrouwelijke gastvrouw Laurence geeft ons later een rondleiding.  We kunnen hier eten koken, maar ziet aan onze ogen dat na zo'n vermoeiende dag voor onszelf een maaltijd bereiden teveel gevraagd is. Ze belt rond in het dorp en gelukkig vindt ze voor ons een kookster. Het wordt vanavond een salade en kabeljauw. Later drinken we de rest van het bier thuis op.

Om 11 uur, als we al slapen, is er een geweldig gedonder.

Adriaan denkt aan onweer, maar het is vuurwerk ter afsluiting van de jaarlijkse kermis.

Vanmorgen blijkt bij het opstaan dat het toch is gaan regenen. De ontbijttafel is ruim gedekt.

We doen rustig aan, het regent en er staan maar 100 kilometer op het programma.

Nu zal ik iets over onze fietsen vertellen.

We hebben 3 totaal verschillende fietsen, op een zonnige dag heb ik in de Ardennen er een foto van gemaakt.

Bert heeft een Santos mountainbike type SCC 03 met een carbon-achterbrug en een carbon-voorvork, afgemonteerd met SRAM X09. De 26 inch banden hebben weinig profiel.

Adriaan heeft een aluminium Sensa Sella 29er met een brede voorvork. Ron van Rooy heeft hem deze fiets voor in de bergen geadviseerd.

Gert heeft een aluminium Gazelle racefiets gekocht in 2003. Inmiddels heeft deze fiets al bijna 50.000 km gereden. Alleen het stuur, zadel en pedalen zijn nog origineel. Elke toertocht heeft grote aanslag op de fiets, toch heeft de Gazelle hem tijdens een tocht nog nooit in de steek gelaten.

Koffie drinken we op 30 km in Chazey. We hebben de bergen achter ons gelaten en rijden nu het Rhōne dal in bij Loyettes. Volgens de beschrijving in het boekje krijgen nu het Middellandse Zee klimaat, maar voor ons geldt het omgekeerde. Bij het passeren van de Rhōne brug breekt de hemel open. Bij Fronteras komt er donder en bliksem bij. In Auberge du Ru zitten we verregend in een gerenommeerd Michelin restaurant met 2 bestekjes te genieten van wederom een kabeljauw met een glas witte wijn. We zitten op handdoekjes uit het toilet om de stoelen niet te bevuilen. Opdrogen heeft geen zin, want we moeten toch weer de stromende regen in. We blijven de Groene Route volgen maar op 80 km geven we de Mio opdracht de kortste weg te kiezen. Die kortste weg gaat over 2 bergkammen met hellingen tot 20%.

Totaal verzopen komen we aan bij Chateau Bonnevaux. Het is een kasteelboerderij met hoge kamers en lambrisering. Gelukkig kunnen we hier blijven eten, want vanavond deze berg afgaan om in een dorp te gaan eten, is in de stromende regen geen optie.