4 augustus 2013 - Scey-sur-Saône-et-Saint-Albin, Frankrijk

Dag 7. Zondag 4 augustus 2013. Charmes- Jesonville- Amance- Faverney- Scey sur Saōne.

Eerst bewolkt, daarna stralend, 19-29 graden, 130 km met 22.5 gemiddeld.

“Vandaag hebben we weer een superdag!”

Onze visie over de bleke magere vrouwelijke hotellier is in de loop van de afgelopen dag gewijzigd. Toen we gisteren al om 14 uur bij het hotel aankwamen reageerde ze humeurig. We konden niet meer in de tuin lunchen en de fietsen moesten voorlopig buiten blijven staan. Op de kamers werkte het elektrisch niet en de Wifi wilde niet opstarten. Naderhand is alles geregeld en tijdens het diner kregen we bewondering voor deze 50 jarige vrouw. Ze heeft alleen op zondag vrij en heeft alleen 's avonds hulp in de keuken.

In Charmes is weinig te doen, er komen nauwelijks toeristen. Het Hotel de Ville is al dicht. Je kan alleen nog slapen in ons hotel of in een Chambres d' Hotes. In ons hotel is een restaurant, bij Chambres d' Hotes moet je vaak maar zien hoe je aan je eten komt. Bij de brug over de Moezel zagen we wel een campingplaats met alleen campers aan het waterkant. Voor 6 euro kan je daar een nacht staan en gebruik maken van toilet en douchefaciliteiten.

Adriaan en Bert zijn gistermiddag in Charmes op zoek gegaan naar nieuwe binnenbanden voor Bert's mountainbike. Na een lange wandeling kwamen ze zonder binnenbanden terug, maar wel met smeerolie. De goede ventielmaat voor 26 inch wielen was niet voorhanden. Ik heb mij vermaakt in een cafe met bewonderende stamgasten. Deze mensen komen nooit buiten dit provinciestadje. Ze vinden het ongelooflijk dat je op een fiets naar Barcelona gaat.

Vannacht hebben alle mannen in een eigen kamer geslapen. Bert is daar blij mee, mijn nachtelijke geluiden storen hem niet, maar houden hem wel uit zijn slaap. Mij maakt het allemaal niets uit, ik slaap overal.

De vermoeide zuchtende dame zorgt toch nog voor een vroeg ontbijt, het is vandaag haar vrije dag want ze gaat naar de campagne. Het is bewolkt en maar 20 graden warm, dus ideaal fietsweer. Ik kan nu wel de route lezen op mijn minder spiegelende Ipad scherm. Gaandeweg is de omgeving veranderd. We fietsen nu door de westelijke uitlopers van de Vogezen. De hellingen zijn langer en minder steil met groene weiden, waarin vale limousines en zwartbonte koeien grazen. Na 30 kilometer rusten we uit tussen de restanten van een barbecue feest in Bainville-aux-Saules. We kunnen drinken niet uit de aangebroken flessen rosé en rode pinot noir, maar kiezen voor eigen water uit onze bidons. Op 40 km krijgen we een steile klim en komen op een bergkom bij Jesonville. Het regenwater ten noorden van deze bergkam gaat met de Maas of de Moezel naar de Noordzee. Het water ten zuiden van Jesonville vloeit via de Rhone naar de Middellandse Zee. Niet toevallig wordt de lucht hier zo blauw als de Mediterrannee en het is meteen 5 graden warmer.

Koffie doen we op 50 km in Darney aan de Saone met een rode bessentaartje van de locale bakker. Er wordt in ons barretje veel gerookt en op zondag gegokt.

Adriaan rijdt steeds sterker, maar hij vindt dat wij ook groeien in de wedstrijd. Bert houdt het daggemiddelde hoog door hard een berg op te fietsen en wacht dan boven op zijn maten. Zijn rijtijd is aan het eind van de dag altijd het kortst.

Op 90 km willen we lunchen in een groter stadje Amance. Alles is er stil en verlaten, behalve door een open raam horen we stemmen. Deze enthousiaste mensen voorzien ons van koud water en adviseren 5 km van de route af te wijken naar Faverney. Daar worden we super verwend met een Plat de Jour.

We maken kennis met de bekende wielrenner Pierre Riot. Zijn palmares zijn ons allen bekend. Een andere gast adviseert ons de vele mooie plaatsen in de omgeving te  bezoeken. Daar hebben wij nu geen tijd voor, wij willen naar het zuiden naar de zwarte Madonna.

We zijn nu in het departement Haute Savoie aangekomen en rijden langs de rivier de Saone over een jaagpad Scey sur Saone binnen. Allervriendelijkst worden we ontvangen op een inpandig boerenerf van hotel "Ferme des Vikings" De kamers zijn gemeubileerd uit diverse stijlperioden. We kunnen gebruik maken van de sauna, jacuzzi en sportschool.

Er wordt gekozen voor een simpele frisse douche met Danisch Lager Beer.