Dag 16. Zaterdag 6 juni 2009. Tábor - Dírná - Jindrichuv Hradec - Slavonice

6 juni 2009 - Staré Hobzí, Tsjechië

Dag 16. Zaterdag 6 juni 2009.      Tábor - Dírna - Jindrichuv Hradec - Slavonice.

Gereden: 100 km in 4.55 uur, gemiddeld 21 km/uur,1200 hoogtemeters, bewolkt met voor het eerst een regenbui, wind tegen.

Gisteren hebben we heerlijk in het hotel gegeten, maar we hadden niet gerekend op een estafettemaaltijd. De keuze was reuze, de bediening was gedienstig, maar de keuken had niet op de fietsgroep ‘De Hejgers’ gerekend. De voorgerechten werden nog wel redelijk gelijk binnengebracht, maar er zat heeeeeeel veel tijd tussen de deel 1 en deel 2 van de maaltijd. Eerst komen de vissen, een kwartier later de varkens en weer een kwartier later de runderen. Weer een kwartier later komt de salade en de mosterd komt als gebruikelijk na de maaltijd. Na de mosterd moet er ook nog een verslag worden geschreven en het wordt daardoor een ‘latertje’ voor de schrijver en uitgever, we worden om half twaalf vriendelijk verzocht de restauratie te verlaten.

Vanmorgen vroeg sta ik met mijn PC-tas bij de balie van het hotel te wachten tot de receptie wakker is en wordt bemand. Ik kan wel e-mails ontvangen, maar versturen niet. Er zal wel een fire-wall op de verbinding zitten en de medewerkers weten hier natuurlijk niks van. We lopen alweer een dag achter in de berichtgeving en het wordt er de komende dag/dagen niet beter op in deze streek waar een werkende telefoon het hoogst haalbare lijkt. Als er iemand om 7.15 verschijnt leg ik mijn ‘probleem’ uit en ik mag achter de balie plaats nemen en wanneer ik even alleen ben ruk ik de LAN kabel bij hun uit de computer om hem er bij de mijne in te steken. Het resultaat hebben jullie gezien, dag 14 en 15 zijn verstuurd.

Het ontbijt is rond 8.00 uur en we genieten van het uitzicht over het riviertje de Luznice. Lambert heeft het helemaal naar zijn zin, er staan twee schalen met worsten en.........senf. Als we vertrekken kunnen we gelijk ‘aan de bak’, de klim begint meteen achter het hotel en na 2 km klimmen zijn de benen al net zo moe als gisteravond bij aankomst, zonde van de nachtrust. Onderweg komen we een paar hanen tegen zonder handen. Het parcours blijft onveranderd mooi, het wordt steeds vlakker, het is alleen jammer dat het zo koud is en de zon het landschap niet mooier kan maken dan het al is. De dagafstand is niet zo groot vandaag, begroot op 100 km en we drinken na 30 km al koffie in Dirna bij een plaatselijk alcoholistenvereniging. De buren komen op oude fietsen aangereden om rond 10.30 uur al hun eerste biertje te bestellen.

Opa Tilburg rijdt vandaag als een hertje, zijn kadaverachtige gevoel is na het innemen van de worsten volledig verdwenen. Wat ons opvalt is dat de wegen beter zijn dan gisteren rondom Praag. Maar ook de huizen zien er beter uit, er is veel nieuwbouw, er worden nieuwe wegen aangelegd, de tuintjes zijn beter verzorgd, kortom het ziet er allemaal wat verzorgder uit.

De lunch is al gepland op 60 km dus we kunnen het rustig aan doen vandaag. De wind is in de loop van de ochtend opgestoken en komt het meest van voren, we proberen elkaar uit de wind te rijden. Het temperatuurmetertje wil maar niet stijgen en als het dreigt te gaan regenen besluiten we voor een overdekte lunch in een plaatselijk restaurantje in Jindrichuv Hradec. We bellen Gijsbert, die heeft de boodschappen voor de lunch al gedaan, maar bij hem regent het al dus begrijpt hij onze keuze.

Na de lunch is het weer droog geworden en we duiken vrijwel onmiddellijk een bos in waar we de rest van de dag niet meer uitkomen. Klimmetjes en hele lange afdalingen over prachtige bospaden bepalen ons beeld voor het laatste deel van de etappe. We stoppen nog even voor een ijsje bij een mooi hotel, diep verstopt in dit bos. Gisteren hebben we vergeten te melden dat we 1600 hoogte meters bedwongen hebben, vandaag komen we tot 1200. Het lijkt niet veel maar je gaat ze na een dag rijden door dit glooiende landschap toch wel in de kuiten voelen en met name Martin, die van huis uit gaan fanatieke klimmer is, is er trots op.

We hebben vandaag een primeur, niet onze 13e lekke band, gescoord door Lambert maar het gaat na 16 dagen door Europa crossen regenen terwijl we fietsen. Het is nog 15 km naar Slavonice, onze eindbestemming, we doen de regenjassen aan en rijden snel door naar het hotel. Nog 1 flinke klim en daarna een lange afdaling, en als we Slavonice binnen rijden worden we verwelkomd op een paar donderklappen zonder verlichting. We gaan maar eens lekker douchen.

En zie, het was goed

Hij kwam uit een zeer goede hoek, de wind

Want hij waait lekker warm recht op de billen

Zo zou je ’t eigenlijk wel altijd willen

Je voelt je deze dag een zondagskind

Je hoeft je energie niet te verspillen

Want alles lijkt je heden goed gezind

Dit is nou echt zo ’n dag die je bemint

Want alles lijkt vandaag als een idylle

Ja, zelfs de dorpjes hebben van dat stille

Loopt hier ooit wel eens iemand over ’t grind?

Je zou van blijdschap even willen gillen

Omdat je het vandaag zo heerlijk vindt

Geen mens om er een appel mee te schillen?

Dan nemen wij maar met elkaar een pint!