Dag 11. Donderdag 8 augustus 2013. Bonnevaux- Lens-Leslang- Crest

8 augustus 2013 - Crest, Frankrijk

Dag 11. Donderdag 8 augustus 2013. Bonnevaux- Lens-Leslang- Crest

Eerst regen en daarna zon, 16-22 graden, 100 km met 21.9 gemiddeld, 1039 hoogtemeters.

“Nog een regendag, die zonnig eindigt”

Verzopen zijn we gisteren aangekomen in Chateau Bonnevaux. De kasteelheer deed de deur open. We hebben ons buiten ontdaan van de natte kleding en schoeisel om de houten vloeren niet te bevuilen. In tegenstelling tot andere aankomsten hebben we nu eerst gedoucht, voordat het bier aangeraakt werd. Onze bidons waren nog vol met water bij binnenkomst. Tijdens de rit werd de dorst gelest door te klimmen met open mond in de regen. Door de relatief korte afstand zaten we al om 5 uur in de suite. Adriaan en Bert maakten snurkende geluiden, toen ik de dagverslagen doorstuurde.

De kasteelheer heeft voor ons een 4 gangen-diner gemaakt. Aan tafel zat ook een sportieve 52 jarige franse makelaar met zijn vrouw. De conversatie is in het engels en gemeenschappelijke interesses werden gedeeld.

We ervaren de diverse onderkomens na een dag fietsen als bijzonder interessant.

Willem Guyt stuurt een mail: zijn moeder is inmiddels opgenomen in een verzorgingshuis, ze begint te wennen aan de situatie.

Met een steen in zijn maag ziet hij ons steeds verder wegrijden. Hij heeft het plan opgevat om volgende week maandag met de trein naar Montpellier te komen. Hij kan ons dan bij Sêtes ontmoeten. Dat voornemen vinden wij natuurlijk super, omdat hij ons vanaf daar de weg kan wijzen naar en in Spanje.

Vanmorgen bij het ontbijt is de stemming gelaten, het regent pijpestelen. Toch laten we ons niet ontmoedigen door het weer en stappen om 8.45 uur op de fiets. Vandaag gaat de Mio ons de weg wijzen naar Crest. De Groene Route gaat over smalle wegen en voorspelt tot Crest 110 km. De Mio berekent 98 km over provinciale wegen en al snel blijkt dat een verstandige keuze.

In Lens-Leslang drinken we koffie in de hoop dat de regen minder wordt. Niets in minder waar, na een uur koffie drinken zijn de hemelsluizen helemaal opengegaan. We kunnen daar niet blijven en fietsen naar Romans sur Isère op 60 km in een regendouche. In het oude stadscentrum klaart  de lucht op. In een gezellig restaurantje Café du Theatre tegenover de kerk worden we weer warm bij het genot van een "plat de jour” Als we de rivier Isère oversteken breek de hemel weer open. Daarna komen we op een plateau, de zon breekt door.

Bij aankomst in Crest op 100 km zijn we fietsend weer opgedroogd.

Het is half 4, te vroeg voor het hotel. We rijden door naar het centrum in Crest. Voor de kerk schrijf ik in de zon het verslag af met de benen omhoog en een pot bier in de hand.