Dag 3. Woensdag 31 juli 2013. Eysden- Valdieu- Limbourg- Spa- Stoumont- Bovigny.

31 juli 2013 - Bovigny, België

Half bewolkt, 23 graden, wind van rechts, 114 km, 17.5 km gemiddeld, 1560 hoogtemeters.

“En toen waren er nog maar drie…"

Sinds 2003 bezoeken "de Hejgers" elk jaar het restaurant "Op de Hej" in St Geertruid.

In dat eerste jaar hadden wij daar op de camping een teambuilding weekend om een lange fietsreis voor te bereiden. Op de eerste avond in Zuid Limburg besloten we in het "camping restaurant" te eten. De volgende avonden daarna konden we in een "echt restaurant" gaan eten. Die eerste kennismaking met Frank en Fabienne was formidabel qua eten en gastvrijheid.

We zijn nooit meer verder weg uit eten gegaan en hebben onze fietsclub meteen "de Hejgers" genoemd.

Gisteren hebben we volgens de fietscomputer 4600 kcal verbruikt. Dat verlies compenseren we 's avonds altijd met een diner. Deze fietsvakantie lijkt een culinaire rondreis en dat is het ook!

Frank en Fabienne kennen inmiddels onze behoeften en zij hebben speciaal op hun vrije avond voor ons een 4 gangen verrassingsmenu gemaakt.

Van de gerechten heb ik een foto gemaakt en de uitleg van Fabienne is hieronder:

- voorgerecht: gemarineerde zalm, bavarois van geitenkaas, panna cotta van knolselderij,   gerookte paling, tomatensorbet en livarham

- tussengerecht: zeebaarsfilet, zelfgemaakte tagliatelle, scampi, vongole en kreeften-jus

- hoofdgerecht: lamsfilet met honing/lavendel saus, aardappel-gratin op een bedje van groenten (venkel, paksoi en snijbonen)

- grand dessert: kersenbavarois, kersenijs, perenspoon, chocolade mousse, rabarber-aardbeien bavarois

Na dit heerlijke diner komen Frank en Fabienne nog gezellig bijpraten onder het genot van vele kleine drankjes. Trots laten ze de vele prijzen zien, die ze gewonnen hebben. Ook lezen we verschillende culinaire bladen waarin ze geroemd worden. Ze laten vele sterrenrestaurants achter zich. Als je er wilt dineren, tijdig reserveren, maar niet op maandag en dinsdag. Dat doen ze alleen voor ons.

Bij het ontbijt vertellen Adriaan en ik dat we als een berg tegen deze dag opzien. Vandaag is er geen Paul, die ons uit de wind houdt. Willem is er niet bij om ons te motiveren. Bergop is het met Bert erbij geen maat, daar hebben we dus vandaag niets aan.

Lambert zegt bij het afscheid nemen dat hij volgend jaar wel weer meekan, als zijn rechter knie vervangen is. Achteraf heeft hij spijt dat hij in zijn leven 39 hele en 257 halve marathons gelopen heeft. Als hij dat niet gedaan had, kon hij vandaag zeker meefietsen.

Om half 9 nemen we ook van de 2 dames Marian en Hermine afscheid en gaan de 3 mannen alleen verder met hun fietstocht naar de Zwarte Madonna, ver weg in de bergen van Spanje.

Vandaag rijden we voor de 3e keer over een weg die we kennen van de Santiago pelgrimage. We stoppen dan ook bij de bekende kerk van Val Dieu en Clermont. Het historische stadje Limbourg wordt doorkruist, maar de Garmin adviseert ons de zeer zware klim naar het kasteel te mijden. Daarom drinken we op 40 km heerlijke cappuccino in Jalhay met een aardbeientaartje, die we bij een plaatselijke bakker gekocht hebben.

Nu beginnen de echte Ardennen bij Spa en Stoumont. Op en neer tot 556 meter. Adriaan heeft het zwaar en rijdt zijn eigen tempo. Erg verstandig, want als hij zich over de kop fietst kunnen we morgen naar huis.

Om myxomatose te voorkomen eten we een spaghetti bolognese in La Gleize. Om 17 uur zijn we in hotel Martin. Toch nog weer zoeken ondanks de navigatie op ons stuur. Dat gaat nog wat worden, maar daarover morgen meer.