Dag 1. Maandag 29 juli 2013. Katwijk- Woerden- Vianen- Culemborg- Tiel- Oyen- Oss

29 juli 2013 - Oss, Nederland

Dag 1. Katwijk- Woerden- Vianen- Culemborg- Tiel- Oyen- Oss.

Half bewolkt, 125 km binnen de 5 uur met 26 km/uur gemiddeld.

De komende 3 weken fiets ik van Katwijk aan Zee naar de Montserrat bij Barcelona via de Ardennen, Vogezen, Jura, Alpen met als topper de Mont Ventoux en daarna langs de Middellandse Zee via Barcelona naar de Zwarte Madonna in bergen van Montserrat als einddoel.

De fietsgroep de Hejgers hebben in verschillende samenstelling sinds 2003 elke 2 jaar prachtige 3 weken durende fietstochten gemaakt naar Santiago de Compostela (2 maal), Rome, Praag/Wenen/Passau en in 2007 ook naar Barcelona (Willem en Gert) maar dan langs de Belgische en de Franse kust. Adriaan is nu al 3 keer op de fiets in Santiago geweest.

De Hejgers bestaan uit de volgende personen: Willem Guyt, Adriaan Smans, Bert Vliegenthart, Lambert van Gemert, Gijsbert Meijvogel, Martin Maasland en Gert Cramer.

Dat zijn 6 fietsers en Gijsbert was de begeleider. Tijdens de 3 weken durende fietstochten zijn altijd dagverslagen gemaakt.  Die dagverslagen brachten veel geld op voor het goede doel Ananse; een doktersproject in Ghana.

Komende 3 weken ontvangt u kosteloos ongevraagd weer dagverslagen. Deze verslagen schrijf ik voor mijzelf, omdat we onderweg veel beleven en het allemaal ook weer snel vergeten. Als we dan thuiskomen weten de achterblijvers hoe het geweest is.

Het achteraf weer lezen van onze eigen verslagen en het zien van de foto's geven voor ons leuke "aha" momenten.

In mei 2011 wilden de Hejgers al via ''de groene route naar de Middellandse Zee" naar Barcelona fietsen. 3 weken voor vertrek moest deze reis gecanceld worden wegens heupklachten van Lambert en een schouderoperatie van Willem. Toen hebben alleen Adriaan Smans, Bert Vliegenthart en Gert Cramer na ampel beraad in 3 weken weer de tocht uit 2003 van 2900 km over Vezelay en de Pyreneeën naar Santiago de Compostela herhaald.

Inmiddels is Martin Maasland overleden, Lambert heeft een nieuwe heup en een nieuwe knie, ik scheurde in 2012 met skiën de  kruisband in mijn rechter knie gescheurd en brak bij de revalidatie na de knieoperatie met fietsen ook nog mijn rechter heup. Nu fiets ik, na 3 orthopedische operaties, weer als vanouds, alleen lopen gaat nog niet top.

Adriaan is lichamelijk nog ongeschonden, maar wordt in september 69 jaar, ik word tijdens deze reis 64 jaar. Bert Vliegenthart en Willem Guyt zijn in hun 60e levensjaar helemaal top qua conditie. De jongste 3 Katwijkse mannen willen vandaag vanuit Katwijk naar Oss gaan rijden om Adriaan op te halen.

Helaas heeft Willem Guyt zich afgelopen weekend afgemeld, wegens zijn ernstig zieke moeder.

Dus fietsen nu alleen Adriaan, Bert en ik de bijna 2300 km lange tocht over de bergen naar Barcelona in de komende 3 weken met bagage en zonder begeleiding. We gaan nu weer in hotels slapen, de hotels zijn allemaal besproken

Of we de dagafstanden gaan halen is natuurlijk de vraag!

Wij hebben de aanstaande 3 weken geen afspraken in onze agenda en gaan het avontuur beleven. "Als je overdag niets te doen hebt kan je beter gaan fietsen" is ons motto.

Tot de koffie is het nooit verder dan 40 km en de lunch erna kan ook nooit verder dan 40 km zijn. Als je zo de dag in stukken knipt, lijkt het nooit ver. Bovendien wil Bert, met zijn goede conditie, Adriaan en mij uit de wind houden, maar de bergen moeten de oudere mannen toch zelf trotseren. We letten goed op de hartslag, die mag niet boven de 140 komen. Jullie zullen begrijpen, dit kan een mooie feuilleton worden.

Een half uur voor het vertrek uit Katwijk komt mijn broer Paul Cramer vanuit Nieuw Vennep aangefietst. Paul is nog maar 53 jaar jong. Hij heeft gehoord dat Willem Guyt niet meegaat en wil wel als een soort "stand-in" mee naar Barcelona. Hij heeft nog een week vakantie. Ik vind dat wel prima en ga ervan uit dat de andere mannen het ook wel goed vinden. Dan hebben we ook weer andere praat onderweg.

Om 9 uur is het vertrek op de Boulevard. Marian en Bert komen samen op de fiets vanuit Noordwijk. Gijsbert Meijvogel maakt enkele foto's. Op het laatste moment komt Willem Guyt afscheid nemen. Hij baalt geweldig en wij voelen allemaal met hem mee. In zijn kontzak heeft hij nog enkele vliegtickets voor de terugreis op zondagavond 18 augustus.

Na nog een laatste kus voor Wijnie en Marian gaan de 3 mannen naar het oosten richting Oss.

Vanaf Leiden rijden we over het jaagpad langs de Oude Rijn tot aan Woerden. De wind is niet ongunstig kracht 5 uit het ZW, half bewolkt en 25 graden, kortom prachtig fietsweer.

Een korte stop wordt gemaakt in Koudekerk bij Kees en Corrie Batelaan en in Alphen a/d Rijn nog een foto-stop bij mijn ouderlijk huis aan de Kortsteekterweg.

Koffie in Woerden en een broodje in Culemborg. Ik weet hoe laat de pontjes gaan in Tiel over de Waal en in Oijen over de Maas. Dik boven de dertig rijden we door het Betuwe landschap om de pontjes te halen. Om half 4 zijn we in Oss. Paul heeft 150 km op de teller, Bert 132 km en ik 125 km met 26 gemiddeld.

We drinken koud water bij Quirin de Veer. Hij laat ons foto's zien van de plek waar de as van Frank Rassaerts op de Mont Ventoux uitgestrooid is. Er moet daar ook een monument voor het zijn. Wij gaan die plek bezoeken op zaterdag 10 augustus tijdens de afdaling van die berg richting Malecene.

We eten in het Bomenpark in Heesch met Adriaan en Margriet + Lambert en Hermine.

Eric Rassaerts kookt voor ons. Hij heeft in 1997 de as van zijn vader de Mont Ventoux op gereden op zijn vaders Giant Cadex racefiets.

Morgenochtend gaat Ron om 8 uur de derailleur van Gert's Gazelle beter afstellen, anders komt hij de bergen niet over. Tot hoever zal Paul meegaan?