dag 1. Woensdag 8 augustus 2007. Oss - Zaltbommel- Gorinchem- Schoonhoven- Boskoop- Katwijk aan Zee

8 augustus 2007 - Oss, Nederland

Gereden: 135 km in 5 uur, gemiddeld 27 km/uur, half bewolkt en tegenwind

Om 8.00 uur 's morgens staan Bert en Willem in Leiden op het station, Bert met fiets en Willem zonder tweewieler. De fiets van Willem krijgt een beurt van Ron in Heeswijk Dinther. Ron is de fietsenmaker van Gert, de fiets van Willem staat dus al bij Gert thuis in Oss. Als we met de trein in Oss bij de Groepspraktijk Lievekamp aankomen worden we op koffie en gebak getrakteerd, vanwege de verjaardag van Gert morgen. Na deze koffiestop nemen we afscheid van de assistentes en collega's van Gert en verlaten het pand via de achterdeur. Anders krijgt Gert weer nog meer consulten en visites toebedacht.

We eten bij Gert thuis lasagne en spaghetti carbonara,  maar de traiteur is vergeten de spaghetti bij de carbonara te doen. Bert weet raad en kookt in no-time een pan pasta uit de voorraadkast en er is meer dan genoeg carbonara saus. Tot slot worden we ook nog vol gestopt met een Tiramisu als dessert. Als de Osse fietsclub Tihol van Gert zich meldt, kunnen we tot aan de rand gevuld met calorieën op de fiets stappen richting Katwijk.

De Osse fietsvrienden rijden voorop, bepalen de mooiste route en houden ons uit de wind. Er moeten door ons nog voldoende kilometers zonder hulp worden weggetrapt, is de stellige mening van de Osse fietsvrienden. Wel wordt nog even een oefening op de pitstops voor bandenwissels ingelast. Op een aanloop naar een dijkje over de Maas bij Alem wordt voor een geitenpad gekozen en Willem rijdt hier als eerste lek.

Na de pont bij Schoonhoven maken we nog een pitstop, maar nu voor de pannenkoeken. Gert trakteert weer, vanwege zijn 58e verjaardag morgen.

Daarna nemen we afscheid van Johan Pasnagel, Emiel van Donzel, Reyn Broeksteeg en André Strooper, zij fietsen terug naar Oss en wij rijden door naar Katwijk aan Zee op weg naar Barcelona in Spanje.