Dag 5. Vrijdag 2 augustus 2013. Luxembourg- Cattenom- Courcelles-Chassy- Delme.

2 augustus 2013 - Delme, Frankrijk

Dag 5. Vrijdag 2 augustus 2013. Luxembourg- Cattenom- Courcelles-Chassy- Delme.

Gereden: 127 km, 19.4 gemiddeld, 1133 hoogtemeters

Bepakkings-verhalen”

Vanmorgen vroeg opgestaan, want ik zie op de hotelwekker dat het al 6.40 is. Na het douchen kijk ik op mijn horloge en is het nog maar vijf voor zes. De hotelwekker is was een uur in de war, maar dat is niet erg. Met dit hete weer kan je maar beter vroeg opstaan. Daarom ben ik alvast aan het dagverslag begonnen. Als het klaar is voor we vertrekken, hebben we dat alvast maar gehad. In het vorige verslag heb ik over de navigatie geschreven. Nu zal ik iets over onze bepakking vertellen. In een afdaling gingen we gisteren meer dan 60 km per uur naar beneden. Boven de 50 km ging het stuur van Bert's fiets ontzettend gevaarlijk slingeren. We zijn gestopt: hij had geen breuk in zijn frame. Enige verklaring van zijn onstabiele fiets is het relatief zware tasje op zijn stuur. Hij heeft nu de toilettas in zijn achtertas gedaan. We hebben namelijk alle 3 een tas op het stuur. Daarin doen we de lichte spulletjes, die je vaak nodig kan hebben, zoals de mouwtjes, een regenjasje en lippen-balsem. Verder heb ik zelf nog een accu van ongeveer 500 gram. Met deze Super Power Bank van 2000 mAh kan ik met een kabeltje mijn Ipad tijdens het fietsen van stroom voorzien. Op mijn stuurpen heb ik namelijk van Thule een constructie, waarbij mijn Ipad in een platte tas met een plastic doorkijkvenster. Bert en ik hebben op de zadelpen ook een achtertas gemonteerd. Adriaan heeft een aluminium lastdrager met aan iedere kant een zijtas. In mijn achtertas heb ik fietsbenodigdheden, zoals reservebanden, luchtpatronen en inbussleutels. Verder een toilettas en een huisapotheek met EHBO spulletjes. Een huisarts moet tenslotte altijd kunnen ingrijpen. Last but not least heb ik ook nog wat kleding meegenomen voor de avond in het hotel. De fietskleding wordt elke avond onder de douche gewassen. Gewassen fietskleding wordt dan goed uitgewrongen en daarna gerold in een droge handdoek. Na een nacht op een gespannen waslijntje is de kleding 's morgens weer droog voor gebruik.

Toch beginnen we wat verlaat aan het ontbijt. Bij het opzadelen van de fietstassen blijkt het flesje kettingsmeermiddel in Bert's tas leeggelopen te zijn. Wellicht gisteren te snel de fiets-reparatiespullen opgeborgen. Bert  heeft namelijk al 2 lekke banden gehad. De lekke bandenstand  is 2 - 0 - 0.

O ja, we hebben vandaag ook nog gefietst. Na  het  verlaten van Luxembourg stad in het zuiden was het wat moeilijk op de goede route te komen. De Garmin wijst soms een andere weg dan de kaart. In het Noord Franse land bij Thionville is het landschap glooiend met veel graanvelden. Wel 70 km lang blijf je de 4 grote betonnen koeltorens met daarboven een brede wolk waterdamp zien. Dat is de kerncentrale van Cattenom, die in 8% van de totale franse elektriciteitsbehoefte voorziet.

In Cattenom drinken we koffie op 45 km. Daarna passeren we de Moezel. Een grande salade eten we op 85 km in Courcelles-Chassy. We drinken vandaag erg verschillend. Adriaan 2 grote bidons, Bert 3 bidons en Gert 6 bidons, daarnaast ieder nog 3 cola's. Dat moet ook wel met temperaturen tot 38 graden. Gelukkig hadden  we een hete wind op kop, die gek genoeg verkoelend werkte. Naarmate de dagtemperatuur de lichaamstemperatuur ging benaderen werd de kracht is Adriaan's benen steeds sterker, vooral toen hij een jeugdige wielrenfransoos op de korrel kreeg. Adriaan is met stip gestegen naar de 3e plaats van het bergklassement.