dag 4. Donderdag 13 augustus 2015. Tournai - Cambrai - Saint Quentin

13 augustus 2015 - Cambrai, Frankrijk

dag 4. Donderdag 13 augustus 2015.  Tournai - Cambrai - Saint Quentin

Gereden:  121 km in 5.36 uur, 21.6 km gemiddeld, hoogtemeters 633

Half bewolkt, 20 tot 38 graden, wind eerst van achter en later een (stof)storm tegen met 2 onweersbuien

" het voorkomen en/of behandelen van aandoeningen bij zware fietstochten"

Vandaag hadden we een "hittedag" met op het eind 2 onweersbuien en 2 lekke banden (Paul en Peter)

Toch hebben we een heerlijke dag gehad met een lunch aan een mooi meertje. We hadden gesmeerde broodjes meegenomen van het ontbijt uit het hotel.

Tijdens die lunch heeft Adriaan geprobeerd zijn schijfrem wat losser te zetten, want die loopt aan. Door dat aanlopen verbruikt nog meer energie om zijn fiets vooruit te krijgen. Dankzij de regen is de schijfrem vanmiddag weer losser gekomen, dus Ron hoeft niet te komen om de fiets van Adriaan te repareren binnen de 500 km garantiegrens.

Eerst 15 km langs de Schelde gefietst en daarna door kleinschalig boerenland. Na het passeren van de Franse grens veranderden de Belgische wegen meteen van betonplaten met gaten in Frans asfalt op D wegen.

In Cambrai bij de Basilique cola's gedronken en daarna werd het afzien over de gortdroge noordfranse steppen. We waren zo oververhit dat een douche voor de gebroeders Cramer bij een fontein uitkomst bood.

Helaas zijn we daar een kwartier te lang gebleven, want vlak voor St Quentin werden we overvallen door gevaarlijk onweer met storm, bliksemschichten en hevige regenval. Dat leidt weer tot lekke banden met als gevolg dat we toch pas weer om 18 uur in het hotel tegenover de prachtige Basilique van St Quentin aangekomen zijn.

Gelukkig hebben we toch nog een "tampon"  (Franse naam voor een stempel) kunnen scoren, dus ons pelgrimspaspoort wordt steeds voller.

Tijdens het fietsen heb ik zitten mijmeren over mijn fietsvrienden in Nederland en daarom heb ik de volgende tips op een rijtje gezet.

Misschien hebben onze volgers iets aan deze adviezen als ze zelf een tocht naar een ver land gaan ondernemen.

Fietsen over lange afstanden onder extreme omstandigheden, zoals hitte en regen,  vraagt om extra aandacht ter voorkoming aandoeningen, zeker bij bejaarden.

Vandaag was het zo'n risico dag met temperaturen ruim boven de 35 graden en hevige regenval.

Uit eigen ervaring weet ik daar inmiddels redelijk goed mee om te gaan.

Deze kennis wil ik met jullie delen, omdat ik weet dat er onder de volgers veel fietsliefhebbers zijn.

Daarom heb ik mijn volgende tips op een rijtje gezet:

- drink voldoende water, zoals vandaag een bidon per uur

- doe een zuurtje in de bidon, dan smaakt het water beter

- isostar geeft snel maagklachten door overdosering

- cola is een goede dorstlesser en bovendien een goede mineralen/suiker aanvuller bij stops

- ga pas bier drinken als je geplast hebt

- goede huidverzorging, dus sudo crème smeren op de gevoelige plaatsen

- na het douchen sudo crème dun aanbrengen en de edele delen goed masseren

- voor het fietsen ook weer de sudo crème dun aanbrengen en goed laten indrogen

- elke dag een schone fietsbroek aan

- oudere mannen moeten bij de eerste aandrang de blaas leegmaken ivm stuwing van de plexus Santorini

- elke 10 minuten staande 20 trapbewegingen maken om eveneens de plexus Santorini te ontlasten en van vers bloed te voorzien, zo voorkom je verzuring van het prostaatgebied

- gebruik zonnebrand en lippen crème, daar waar nodig

- tijdens het fietsen moet je altijd kunnen blijven praten, dus je zinnen nog af kunnen maken

- bejaarden moeten hun hartslag tijdens een lange tocht niet meer boven de 140 laten stijgen

- zet een multifocale meekleurende zonnebril op je neus, want dan kan je de kaart nog lezen

- een helm op je hoofd met daaronder een bandana tegen transpiratie in de ogen en/of een petje tegen de zon

- neem altijd een telefoon mee en zet die ook aan, maar neem nooit tijdens het fietsen de telefoon op

- bij hartstilstand 112 bellen

Morgen krijgen we lagere temperaturen met regen.

Groet van Paul, Adriaan, Peter en Gert