dag 23. Dinsdag 1 september 2015. Santiago de Compostela - Amsterdam.

1 september 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

dag 23. Dinsdag 1 september 2015. Santiago de Compostela - Amsterdam.

Half bewolkt, 17 graden, geen wind, wel 1800 km door de lucht.

" Eindbalans "

Het zit erop, we hebben ons einddoel zonder ongelukken bereikt en zijn een fantastische ervaring rijker geworden.

Erg leuk dat veel volgers daarop gereageerd hebben met een mail.

Helaas kan ik nu niet op de e-mails reageren, maar elke morgen met het ontbijt las ik altijd de reacties voor.

Hartelijk dank daarvoor, het heeft ons veel sterkte en steun gegeven. De reis hier naar toe was niet makkelijk, we hebben behoorlijk afgezien, maar onze indrukken en belevenissen gaan ook nog voor veel nagenot zorgen.

Gisteravond hebben we de Cathedral bezocht, bewonderd en de heilige Jacobus omarmd, ook heb ik weer kaarsen opgestoken.

Helaas staan de 2 torens en het voorportaal van de kerk in de steigers, de Porta Gloria wordt opnieuw bekleed.

Alle gevels van kerken en kloosters zijn in Santiago behoorlijk verweerd en bemost door het klimaat van Galicië met regen en wind uit de Atlantische Oceaan.

Vanmorgen was het ontbijt bij de buren van ons hotel in alle rust. Vandaag geen fietsetappe maar een hoogmis gecelebreerd door 3 heren in de kerk. Er komen elk jaar 250.000 pelgrims aan in Santiago. In alle talen worden diensten gehouden in de zijkapellen, helaas niet in het Nederlands, er was wel een mis voor de Belgen in het Frans.

Een fragiele non had een cathedrale stem, de zang kwam er kraakhelder uit. Het credo was in het latijn, maar verder werd er Spaans gezongen. De preek ging over de immigranten en de zin van het pelgrimeren, paus Franciscus gaat ons hierin voor. Als apocalyps was er de Botafumeiro: 5 speciaal opgeleide mannen in donkerrode pijen laten het grote wierookvat door de Cathedral slingeren tot de nok van de zijbeuken, een attractie om te zien.

Na deze dienst zit onze pelgrimage erop en gaan we met de taxi naar het vliegveld.

Goed aangekomen op Schiphol en verwelkomd door de familie.

De eindbalans opmakend kom ik tot de conclusie dat deze met zorg voorbereide reis precies volgens het draaiboek verlopen is. Alle 22 dagetappes hebben we gehaald en de van te voren geboekte hotels zijn bereikt. Alleen het hotel Mercator in Vendome was dicht, op zondag hadden we een code nodig die 2 uur tevoren telefonisch werd doorgegeven, dat telefoontje heeft ons niet bereikt!

Verder hebben we gelukkig geen problemen gehad op 7 lekke banden na, de fietsen en de coureurs zijn heel gebleven.

Op de fietscomputer van Paul staan bij aankomst in Santiago precies 2600 km op de teller in ruim 125 uur, dat is 20.7 km/uur gemiddeld. Er zijn 20.443 hoogtemeters geteld.

Gezamenlijk hebben we 300.000 kcal verbruikt en zijn we 10 kg afgevallen, dat is dus 1 gram per gereden kilometer.

Samengevat is deze onvergetelijke reis voor ons dus niet voor niets geweest.