dag 20. Zaterdag 29 augustus 2015. Astorga - Cruz de Ferro - Ponferrada - Villafranca del Bierzo

29 augustus 2015 - Villafranca del Bierzo, Spanje

dag 20. Zaterdag 29 augustus 2015.  Astorga - Cruz de Ferro - Molineseca - Ponferrada - Villafranca del Bierzo - Las Herrerlas

Gereden: 103 km in 5.36 uur, gemiddeld 18.5, hoogtemeters 1294,  zonnig, rijwind, 15 tot 40 graden

" 2 hoogtepunten op 1 dag ? "

Uiterst vriendelijk werden we gisteravond ontvangen in het hotel Astur Plaza, de receptioniste kon aan onze 6 vragen voldoen. Na een verkwikkende douche hebben we ons gemengd tussen de Spanjaarden op straat. Overdag zie je ze niet, het is stil op straat en alle rolluiken van de huizen zijn gesloten, wellicht liggen ze op bed hun siësta te houden. 's Avonds komen ze wel op straat en ons plein voor het hotel loopt helemaal vol met flanerende mensen, er is muziek en we zien zelfs kunststieren op mensenvoeten met elkaar schijngevechten houden. Wij genieten van het pelgrimsmenu met de lekkere huiswijn. Peter, Paul en Adriaan zijn nog naar de Cathedral gewandeld en hebben daar nog een biertje gedronken, voor mij is dat te ver lopen.

Vanmorgen na een heerlijk ontbijt zijn we Astorga naar het westen uitgereden met een lage zon in de rug. De beklimming van de Cruz de Ferro begint geleidelijk, maar wordt gaandeweg steiler. Onderweg veel last van vliegen, die langs je transpirerende voorhoofd dansen. 1 Spaanse vlieg heb ik ingeslikt, maar effectief is dat niet bij het klimmen.

De top ligt op 1504 meter, er ligt daar een berg stenen met een ijzeren kruis erop. Pelgrims hebben van thuis een steen meegenomen en leggen hem daar neer, vaak met hun naam erop of een foto erbij van een overleden geliefde. Ik heb een roze rosser meegenomen, een mooie schelp van het Katwijkse strand. Foto's worden gemaakt en een gevaarlijke afdaling van 12% naar Molineseca begint. Daar drinken we koffie bij de oude kerk aan het riviertje, herinneringen uit 2003 worden opgehaald.

In Ponferrada halen we een stempel bij de Tempeliersburcht, deze geestelijke ridderorde van de tempeliers beschermt de pelgrims.

Daarna hebben we wat moeite de route naar Santiago terug te vinden, omdat een bestuurder van een blauwe Seat ons de verkeerde kant uit stuurt. De Garmin is wat onwillig en de kaart ook niet erg duidelijk, maar uiteindelijk komen we toch oververhit en uitgedroogd in Villafranca del Bierzo. Het is wel 40 graden geworden zien we op de thermometer bij de apotheek. Ik denk dat we dan nog een beklimming van 700 meter voor de boeg hebben, maar bij het bestuderen van de kaart zie ik dat ons hotel niet boven op de Cebreiro ligt maar aan de voet van die klim.

We hebben nog 20 km te gaan en rijden door een dal met de autoweg op pilaren wel 300 meter boven ons, een prachtig gezicht. Volledig uitgewoond kom ik in het hotel aan, veel water en bier brengt me weer bij de positieven.

Morgen volgt dus het 2e hoogtepunt van vandaag, maar dat maakt de dag van morgen met veel bijkomende klimmen en 125 km te gaan wel extra zwaar. Er is bovendien onweer voorspelt, dus dat wordt spannend.

Nog 2 dagen en Santiago de Compostela is nog 200 km te gaan (voor wandelaars 170 km)