dag 19. Vrijdag 28 augustus 2015. Carrion de los Condes - Sahagūn - Astorga

28 augustus 2015 - Astorga, Spanje

dag 19. Vrijdag 28 augustus 2015.   Carrion de los Condes - Sahagūn - Astorga

Gereden: 152 km in 6.50 uur, gemiddeld 22,2 , hoogtemeters 746, zonnig, wind van links, 15 tot 35 graden,

" De dag van de short cuts "

Wat een geluk dat we gisteren een hotel in Carrion geboekt hebben. Volgens de weerberichten was het windkracht 6 tegen. Doorfietsen naar Sahagun was niet leuk meer geweest. Peter heeft problemen met zijn elektronica gekregen toen zijn fietscomputer nat werd tijdens het plassen: Celsius werd Fahrenheit en kilometers werden mijlen, hij heeft zijn computer moeten resetten. Ons advies aan hem is: altijd voor de wind te plassen, dan worden ook je schoenen niet nat.

Vannacht hebben we in een 4 sterren klooster geslapen, een prachtig oud pand met hoe duurder hoe slechter de service.

Het diner was pas om 20 uur en na een kwartier wachten was er nog steeds geen bestelling opgenomen door serveersters, die alleen maar druk waren met bestek schikken. Wij, uitgehongerde pelgrims, konden daar niet op wachten en zijn de stad ingegaan voor weer een pelgrimsmenu. Daar is de bediening veel menselijker en het publiek dat we daar zien kennen we van onderweg. Het zijn allemaal wandelaars en fietsers, die we onderweg gepasseerd zijn. 2 mannen uit Breda herkenden ons, zij hadden ons gezien in Dax, Puente de la Reina en Burgos. Onze opvallende wielrenshirts maken ons bekend in Spanje.

Paul en Adriaan hebben zich daarna gisteravond gebroederlijk op de rand van het bed over de route van vandaag gebogen.

Het wordt vandaag 150 of 180 km, want we willen in ieder geval in Astorga slapen. Voor zaterdag staat namelijk de beklimming van de Cruz de Ferro en de Cebreiro op het programma.

Als we de Cathedral van Leon willen zien wordt het vandaag 180 km, met de bezichtiging erbij kost dat 3 uur extra tijd. We zijn bang voor de steppenwind, die hier 's middags opsteekt. Daarom laten we Leon rechts liggen, dat is een omweg naar het noorden. Adriaan en Paul hebben "short cuts" gevonden onder Leon door.

We hebben bij het vertrek uit Carrion bewust gekozen voor een grindpad, maar die bleek wel 15 km lang. Gelukkig hebben we op dat stuk maar 1 stootlek, dat valt achteraf nog mee.

Op dat pad met kuilen en stenen passeren we zeker meer dan 100 wandelaars, die voor dag en dauw vertrokken zijn.

Vaak lopen de pelgrims alleen, voor mij opvallend veel jonge vrouwen en oudere mannen.

In Sahagun zoeken we de klassieke poort op naast een bouwvallige kerk, een stempel wordt gescoord bij de bronzen pelegrino. De koffie smaakt heerlijk met een tortilla als caloriebron voor de lange weg nog te gaan.

We rijden door glooiend kaal landschap langs een pelgrimspad en een nieuwe TGV spoorlijn, betaald van Europees geld.

Bij de short cut onder Leon door gaan we over mooie geasfalteerde wegen. Pas na 115 km drinken we onze eerste cola's.

De steppenwind willen we voor zijn, maar als hij komt, komt hij juist uit een betere hoek!?

De Ipad moet uitkomst brengen bij de laatste short cut en na 2 km meer dan berekend komen we om 17 uur aan bij de Cathedral van Astorga en bisschoppelijk paleis van Gaudi.

Santiago komt steeds dichterbij maar is nog 300 km ver achter de bergen van Galicië.