Dag 8. Woensdag 15 augustus 2007. Arromanches - Bayeux - St. Lo - Avranches - Le Mont Saint Michel.

15 augustus 2007 - Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk

Dag 8. Woensdag 15 augustus 2007. Arromanches - Bayeux - St. Lo - Avranches - Le Mont Saint-Michel.

Gereden: 140 km in 6.17 uur, gemiddeld 22 km/uur, zwaar bewolkt, harde tegenwind en een aantal buien.

Het ziet er zo slecht uit vandaag dat ik begin met een regenjas. Gert blijft optimistisch en doet alleen een paar extra mouwtjes aan voor de kou. We fietsen vandaag een puntje van Normandië af, dwars door het binnenland. Na 45 km drinken we koffie in St. Lo en we hebben nog geen regen van betekenis gehad. Ik ben echter drijfnat geworden in mijn jas, en heb slecht gereden omdat ik mijn warmte niet kwijt kan, uit met dat ding dus. Vanwege de (alweer) harde tegenwind, besluiten we de grotere ‘provinciale’ wegen te nemen naar onze bestemming. Dit is op de kaart de kortste route en er is geen vrachtverkeer vanwege Maria Hemelvaart. Maar ook de restaurants laten verstek gaan op deze vrije dag. De lunch wordt daarom genuttigd bij een bakker, die koffie wilde zetten voor ons en we vullen onze magen met een in 6 stukken gesneden vruchtentaart. Na de koffie fiets ik, zonder jas, een stuk sterker en ’s avonds is Gert me dankbaar voor het vele kopwerk die dag. Het ging echt lekker.

Aangekomen bij Le Mont Saint Michel is het een drukte van belang. Veel Fransen brengen een bezoek aan dit eiland op hun vrije dag. Ons hotel blijkt OP het eiland en Gert had het wel 6 keer tegen mij gezegd. Het was alleen niet tot mij doorgedrongen. Het is een heel bijzondere locatie om zo vlak onder de grote abdij te kunnen overnachten. Alleen de fietsen zijn een probleem, die moeten buiten op de parkeerplaats gestald worden met een hangslot. Nadat we de receptioniste hebben overtuigd dat wij dan ook buiten slapen mogen we ze meenemen naar de kamer, 6 buitentrappen op en daarna nog 6 trappen in het hotel. De benen willen nu echt niet meer. Op de kamer de kleding en het lijf gewassen en daarna op zoek naar een goed restaurant voor brandstof voor onze ‘motoren’.