Dag 6. Maandag 13 augustus 2007. Le Crotoy - Dieppe - Fécamp.

13 augustus 2007 - Fécamp, Frankrijk

Dag 6. Maandag 13 augustus 2007. Le Crotoy - Dieppe - Fécamp.

Gereden: 149 km in 6.53 uur, 22 km/uur gemiddeld, half bewolkt, zware wind tegen en een regenbui.

Gisterenavond werd ik telefonisch op de hoogte gesteld dat er voor "pa" een "o" komt te staan. Mijn schoonzoon en gentleman Willem2 meldde dit persoonlijk. Het zat er ook wel een beetje aan te komen, hij is een “alles vol gas” type.

Als we weg rijden hebben we flinke wind tegen en dit zal de hele dag zo blijven, het maakt de rit behoorlijk zwaar.

Onderweg valt het ons op dat er zo weinig Nederlanders zijn in dit gebied. De laatste dagen zien we nauwelijks Nederlandse nummerborden op de auto’s.

In Dieppe ben ik het al zat voor de hele dag en een flinke portie lasagne moet uitkomst bieden en we zoeken een leuke stek aan de haven. Naast ons komen mensen zitten en ik hoor een van de kinderen roepen “mamma ik moet plassen”. Nederlanders dus en we raken in gesprek over de fietsen, onze bestemming en waar we vandaan komen. Ze geloven hun oren niet want wonen zelf ook in Katwijk. Zij is familie van Pluymgraaf, een bekende sportzaak in Katwijk en hij is zelf ook fietsliefhebber, maar sinds de verhuizing naar Katwijk 3 jaar geleden is er niet meer van gekomen. We nodigen hem uit om zondags eens mee te rijden.

Na de lunch volgt een behoorlijke klim en we volgen steeds weer de kustlijn, klif op en klif af. De meeste zijn zo’n 80 a 100 meter hoog en sommige klimmen zijn behoorlijk pittig. Het meest vermoeiend is echter het bovenop een klif rijden waar de wind vol in het gezicht staat en we knippen daarom de middag maar in 3 stukken. Een koffiestop, een ijsstop en een terminaal biertje moeten ons naar de eindstreep brengen.

Deze eindstreep is werkelijk fantastisch, een oud klooster bovenop een klif met een geweldig uitzicht op Fecamp.

Mijn vaste gewoonte: zolang we langs de kust rijden en/of in een kustplaats overnachten heb ik besloten een visje als hoofdgerecht te bestellen. Zodra we in het binnenland zijn schiet ik een koe neer.

Gert doet aan deze flauwe kul niet mee en bestelt waar hij trek in heeft. Lamsvlees en de crème brullée doen het bovengemiddeld goed bij hem.