Dag 5. Zondag 12 augustus 2007. Dunkerque - Gravelines - Calais - Boulogne - Le Touquet - Le Crotoy

12 augustus 2007 - Le Crotoy, Frankrijk

Gereden: 168 km in 7 uur, 24 km/uur gemiddeld, half bewolkt en matige wind tegen.

Duinkerken is een smerige industriestad dus we trappen rap richting het zuiden. De eerst volgende plaats heet Gravelines en is een verademing in het landschap. Er is veel historie middels een fort en oude stadsmuren. Op een bord lezen wij dat de stad een verwantschap heeft met ons Grevelingen.

Daarna door naar Calais voor een snelle kop koffie en we maken foto’s van een juist binnen stomende ferry. Na Calais wordt het heuvelachtig in verband met de daar aanwezig krijtrotsen. Bovenop deze rotsen hebben we een geweldig uitzicht over het landschap en zien we aan de overkant Engeland liggen. Vanaf hier volgt een mooie kustweg naar Boulogne-sur-Mer, waar we op 85 km (wind tegen vandaag) een spaghetti meer dan verdient hebben.

We vervolgen onze weg en maken een omweg voor de plaats Le Tourquette Paris-Plage en zoals de naam al doet vermoeden is het een rijke stad met zeer veel mooie en grote gebouwen. Een soort Wassenaar aan zee en zeer de moeite waard om er een paar km voor om te rijden.

Gert heeft me een paar woordjes Frans geleerd en ik bestel voor ons een ijscoupe. Als ik een donker gekleurde serveerster aanspreek met  "avez vous une coupe de glace" staat zij mij dom aan te kijken, of ik uit een boom gevallen ben?. Bij een tweede poging (en een andere serveerster) komt de boodschap wel aan. Na het nuttigen van de ijscoupe vervolgen we de D940. Deze weg gaat op den duur op de A4 lijken, dus ik wil eraf, via kleine witte wegen naar Le Crotoy, onze eindbestemming voor vandaag.

Het is een kleine havenstad aan de Somme en we overnachten in Auberge de la Marine.

Gert leest in een plaatselijke krant dat het dinsdag (overmorgen) gaat regenen.

Morgen dus snel weer door naar het zuiden, misschien blijven we het slechte weer voor.