dag 19. Maandag 6 juni 2011. Sahagùn - Hospital de Orbigo - Astorga - Cruz de Ferro - Ponferrada

6 juni 2011 - Ponferrada, Spanje

Sahagùn - Hospital de Orbigo - Astorga - Cruz de Ferro - Ponferrada

Gereden: 175 km in 8.15 uur, zwaar bewolkt, noodweer rond Astorga, daarna opklaringen met wind op kop, 11 tot 20 graden

Afgelopen nacht gelogeerd in een auberge/refugio.

Het was bijzonder eens met andere pelgrims te bivakkeren. We maakten kennis met Jan, Teun en George. Zij bleken, net als Bert en ik, ook gereformeerd opgevoed te zijn. Het werd dan ook aan tafel en nog lang daarna een levendige discussie over het geloof. Iedereen aan tafel heeft zijn eigen invulling aan het geloof gegeven. Het is natuurlijk wel bijzonder dat 5 van deze 6 mannen een protestantse opvoeding gehad hebben en toch een rooms-katholieke pelgrimage gaan doen.

Ik blijk achteraf de tapas van zaterdagavond niet goed verwerkt te hebben. Gisteren en afgelopen nacht hebben mijn darmen zich volledig geleegd. Dat geeft niet alleen veel onrust bij mij, maar het leidt ook tot een slechte nachtrust bij Adriaan en Bert. Met veel "goede" medicatie en droog biscuit met thee ben ik aan de monsteretappe van 175 km begonnen. Een etappe met op het eind een beklimming van de Cruz de Fer!

Bij Astorga ging het na 120 km bijna fout; de lucht was zwart met bliksem. We zijn een pelgrimslunch gaan gebruiken en het is inmiddels droog geworden.

De goden zijn weer met ons.

Bovenop de Cruz de Ferro  heeft Bert nu ook zijn steen gelegd. Alle Hejgers hebben daar nu een steen liggen.

Bert hoort er nu dus helemaal bij.

Vandaag was het de dag van de tortilla's. Tijdens de koffie, lunch en het bieren na de rit brengen deze ‘’Spaanse Omeletten” de calorieën, die we zo hard nodig hebben.

Tortilla's werken bij Bert goed tegen obstipatie en bij mij werken ze gunstig tegen de diarree.

Adriaan ziet het meest af gezien zijn leeftijd, zwaarste fiets en de meeste bagage. Hij gebruikte vandaag 5300 kcal en Bert maar 3800 kcal. Dit verschil in kcal is ook het verschil in "afzien".

Chapeau dus voor Adriaan tijdens deze pelgrimage!

Behoorlijk vermoeid, maar toch erg voldaan kijken we op deze dag terug.

Morgen komt nog zo'n zware dag, maar Santiago komt steeds dichterbij.