Dag 17. Vrijdag 24 augustus 2007. Ribes de Freser - Ripoli - Olot - Besalu - Begur - Pals

24 augustus 2007 - Pals, Spanje

Dag 17. Vrijdag 24 augustus 2007.    Ribes de Freser - Ripoli - Olot - Besalu - Toroella de Montgri - Begur - Pals.

Gereden: 135 km in 5.30 uur, gemiddeld 25 km/uur, zonnig en alleen rijwind.

Het is maar 5 graden als we op 2000 meter hoogte ons ontbijt nuttigen. De zon schijnt er weer zin in te hebben vandaag en wij ook met onze voorlaatste etappe naar Pals.

De kabelbaan brengt ons weer terug bij de fietsen en daarna vertrekken we richting Ripoll. Het gaat voornamelijk bergafwaarts nu maar we krijgen nog een paar lange klimmen.

In Olot gaat mijn 3e band kapot en we zoeken een goede fietsenmaker om de bandenvoorraad en de luchtpatronen weer aan te vullen. We vinden er een naast een cafe waar ze koffie schenken, dat treft. Gert laat er direct een nieuwe buitenband onder zetten, omdat er een flinke scheur in zat en rijdt daarna direct meer ontspannen.

In de oude vestingstad Besalu (met de historische en gerestaureerde valpoort-brug) eten we wat pasta op een pleintje. We dachten dat het nog een heel eind was naar de kust maar het viel achteraf mee.

Ruim een uur voor de standaard aankomsttijd van onze reis, wat moet je voor 6 uur in je hotel gaan doen?, zitten we een ijsje te eten in Toroella de Montgri, een kwartier fietsen van Pals.

We besluiten een omweg te nemen met nog een lange en pittige klim naar Begur om de tafel van morgen te bespreken in een restaurant. Daarna nemen we de bergachtige kustweg terug naar Pals en komen hierdoor om 6.15 aan in het Arenal Café waar we getrakteerd worden op een pilsje.

Wanneer we later naar huis rijden waarschuw ik Gert nog voor een lastige laatste klim bij ons in de straat.

Eenmaal boven duikt Gert met kleding en al direct het zwembad in.

We hebben nu twee dagen rust na 2250 km fietsen in 15 fietsdagen.

Maandag gaat we voor onze laatste rit naar Barcelona.