Santiago, Dag 8.

15 augustus 2003 - Crozant, Frankrijk

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Santiago de Compostela 15 augustus 2003

Dag  8.  Mornay-sur-Allier - St. Amand-Montrond - Le Châtelet - La Châtre - Crozant - Sarzay - Orsennes - Crozant

Gereden kilometers    163 km.     Rijtijd:    6,34 uur    gemiddeld 26 km/uur

De nacht hebben we weer doorgebracht in de open lucht op onze “woestijncamping”. Op een caravan na, die te koop stond aangeboden, waren wij de enige bewoners op een groot geel grasveld wat duidelijk te lijden had onder de droge omstandigheden. De campingmeester had gisteren al de afmeting van het grondstuk bepaald en Gert had het tarief van € 13,90 afgerekend. Fooi wilde mevrouw niet hebben en gaf zelfs het dubbeltje terug.

Vandaag is het 15 augustus, Maria Hemelvaart, een zondag voor de Fransen. Alleen de bakker is tot 12 uur open, verder zijn alle winkels dicht. ’s Morgens is er weinig verkeer, maar ’s middags is het des te drukker op de weg. Dat wordt veroorzaakt door de ochtendlijke kerkgang en de festiviteiten in de middag Jeu de Boule en kermis hebben we onderweg vaak gezien. Gijsbert gaf ons een babbelaar met een Jakobsschelp afbeelding bij het vertrek.

We rijden nu door het departement Cher. Volgens ons is dit het armste gebied van Frankrijk. Het landschap is glooiend met hier en daar een slapend dorpje. Een forse wind komt uit het westen en dat is nu net de richting, die we fietsen. Het is bewolkt en de temperatuur is zeker 10 graden lager dan gisteren. Ideaal fietsweer, er wordt een flink tempo gemaakt. Het wordt vandaag de langste etappe. Kop over kop en na een uur een gemiddelde van 28 met tegenwind. Om 9.30 uur zijn we al in St. Amand-Montrond en hebben trek in koffie. Gijsbert wordt gebeld: hij staat nog op de camping, hij wil afrekenen maar heeft het echtpaar met landmeetkundige aspiraties niet kunnen vinden en heeft €13.30 afgerekend met de schoonmaakster. Hij was namelijk gisteravond boodschappen doen toen wij afrekenden en hij heeft blijkbaar onze discussies daarover niet begrepen. We besluiten door te fietsen naar le Chatelet, 20 km verderop.

Wim en Gert halen koffiebroodjes en die worden smakelijk verorberd in een plaatselijke barretje met grand café’s. Als we willen vertrekken komt Gijsbert aangereden: “met de auto is het ook een hele rit om jullie weer in te halen” Het is inmiddels flink heuvelachtig geworden en dat zal blijven tot aan Crozant.

Onderweg passeren we een prachtig oud stadje la Chatre. Gijsbert bezoekt de kerk en krijgt een stempel van de pastoor tussen 2 missen in. Wij eten onze laatste koffiebroodjes uit het vuistje op straat, omdat we voor de lunch afgesproken hebben in Sarzay op 110 km. Graag hadden we ook de kerk bezocht, echter de tijd ontbreekt.

Sarzay is een niet te missen burcht met hoge torens daterend uit de 14e eeuw en oogt als een sprookjesboek. De witte Opel Movana met een uitgebreide lunch op tafel staat in het open veld met uitzicht op die mooie burcht. Een plaatje en wat een genot zo bediend te worden door onze tourleider. Willem, Martin en Gert knappen een uiltje op het uitgespreide zeil. Adriaan ziet daarvan af maar op de fiets valt hij daarna bijna in slaap.

De laatste 50 km vallen fors tegen. De heuvels blijken echte kuitenbijters. Tijdens een pittige klim zegt Adriaan tegen Gert dat hij vandaag goed rijdt en sprint er daarna vandoor. Net op dat moment komen er nog twee fietsers voorbij gescheurd en het lijkt alsof Gert stil staat. Niet alleen de hevels maar ook de fietsmaten kunnen soms zwaar tegen vallen. Lamberts derailleur verspringt telkens tussen de 3 en de 6. Hij en wij worden daar gek van. Hij is continu aan het versnellen en valt dan weer stil.

We genieten van een biertje in Orsennes 15 km voor de camping. Een plaatselijke uitbater heeft enkele plastic stoelen op straat gezet en wij vallen daar uitgeput op neer. Wat smaakt dat heerlijk.

De omgeving wordt dan bosrijk. Crozant ligt boven een indrukwekkende kloof, die de rivier de Creuze in de loop der tijden heeft uitgesleten. De laatste klim naar de camping is moordend. Gelukkig had Gijsbert gebeld om te reserveren: we hebben het laatste plekje op een mooie camping.

Onze tellers staan boven de 160 km!! Veel meer dan gepland. Dat komt door de rondjes rond de kerken en de rit naar de camping. Campings liggen namelijk niet op de route naar Santiago de Compostela.