Santiago, Dag 16

23 augustus 2003 - Burgos, Spanje

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Santiago de Compostela 23 augustus 2003

Dag  16.    Logroño - Nájera - Santo Domingo de la Calzada - Tosantos - Burgos

Gereden:    132 km.     Rijtijd:  5.20 uur   gemiddeld  25 km/uur

Gijsbert wilde graag iets extra’s voor de fietsers doen, hij verveelt zich anders stierlijk. We besluiten hem terwille te zijn en het diner op de camping te nuttigen. Bovendien zit de auto nog vol ingrediënten, die tegen het einde van de tocht verwerkt dienen te zijn, als krachtvoer voor de wielrenner. Gelukkig heeft hij ook een grote hoeveelheid Cahors wijn ingeslagen om het gerecht, indien nodig, goed weg te kunnen spoelen.

Het gerecht bestaat uit rijst met Thaise kip, gesnipperde paprika, gebakken knoflook snippers, witte en zwarte peper, fijngesneden uien en een bonte salade met paprika, een ui, gehalveerde cherrytomaatjes en een ei……. het smaakt overheerlijk. Na het eerste bord gaat het regenen en wordt de maaltijd onderbroken, door met spoed het opzetten van de slaaptent + partytent en het afdekken van de koffers. Onder ons luifeltje scheppen we nog een tweede keer het eten op, waaruit blijkt dat onze Gijs ook dit aspect van behelpen goed onder de knie heeft. Het dessert bestaat uit Flan Catalan met de lekkere Samos wijn.

Gelukkig heeft het onweer niet doorgezet, zodat we ’s morgens geen natte tent hebben. Het ontwaken en ontbijt gaat altijd met de nodige onrust gepaard. Mede camping-gasten storen zich aan onze vroege gedrag, terwijl we pas om 6.45 uur opstaan ivm de steeds later opkomende zon.

Om 8.15 uur vertrekken we richting Burgos met aan Gijsbert de vraag of hij een kopie wil maken van de brief aan rector Lingg. Deze brief van 6 kantjes is door Lambert hand-geschreven en bevat een goede samenvatting van onze geestelijke en lichamelijke beleving van de pelgrimage. De brief heeft een persoonlijk karakter en wij willen die graag bewaren voor onze eigen archief. Gijsbert vraagt aan de campingbeheerder een kopie te maken, voordat de brief verzonden wordt. Er is een kopieerapparaat op het kantoor, maar hij mag daar onder geen enkele voorwaarde gebruik van maken. Hij maakt hem echter duidelijk, dat wij op pelgrimstocht zijn en deze weigering door de Heilige Jacobus niet gewaardeerd zal worden, als wij in Santiago aankomen. Prompt maakt hij 6 kopieën, zonder kosten.

Wij fietsen inmiddels alweer over de N 120 richting Burgos. We slaan af bij het plaatsje Sotés en maken een pittige klim. Daarna richting Huercanos. Het gebied waar we nu doorheen rijden is bekend om zijn Rioja’s. We maken dan ook foto’s tussen de wijnranken. De druiven zijn al rijp en smaken prima, ze mogen wat ons betreft geoogst worden.

Na 28 km komen we bij het plaatsje Nájera. Dit oude stadje ligt prachtig tegen het decor van een gelaagde en verweerde roodbruine rotswand. Er worden foto’s gemaakt op de brug in het dorp. Wederom pakken we de N120 naar Santo Domingo de la Calzada, waar we koffie willen drinken. De wijnstreek hebben we inmiddels alweer verlaten, het landschap is glooiend. We rijden op de vluchtstrook, hetgeen wel gevaarlijk is door het verkeer links en de diepe greppel rechts van ons. Naast deze greppel groeit de kervel talrijk.

Om 10.45 zijn we in Santa Domingo, de spitse toren van de kathedraal rijst al van verre. De kathedraal blijkt een museum te zijn. We moeten € 1.50 betalen voor entree. Met onze pelgrimspas hebben we korting gekregen. Het bouwwerk en interieur zijn indrukwekkend, we blijven er zeker een uur. Daarna gaan we snel op zoek naar een leuke plek om de koffie te gebruiken. De broodjes zien er niet uit en we besluiten bij de bakker om de hoek een andere bestelling te plaatsen. Gert komt terug met zoete broodjes en een soort van tompouce.

Na de koffie gaan we richting Tosantos. We rijden nu meer over landweggetjes, zodat we het vrachtverkeer een beetje gaan missen. De natuur wordt echter steeds mooier. Bij een oud vervallen kerkje stoppen we en bellen met onze touroperator. Kort daarop komt hij aan, stalt zijn bus onder de boom voor de kerk, we dragen een paar banken aan en de openlucht-lunch kan weer van start. We vullen na het eten onze bidons bij een kraan met bronwater. Deze drinkplaatsen komen we steeds meer tegen. We maken nog even een gesprek met een Belgisch echtpaar, ook op weg naar……, en vervolgen onze weg naar Burgos.

Twee behoorlijke klimmen en een 40 tal kilometers verder rijden we via een 4 baansweg Burgos binnen. We hadden tijdens de lunch al even gekeken waar de camping lag en hoe we daar naartoe moesten rijden. Burgos is een grote stad met wel 180.000 inwoners, maar we vinden onze weg direct. De camping is netjes, waarschijnlijk door het feit dat je bij binnenkomst een reglement krijgt uitgereikt, waarin staat dat je vrijwel niets mag. In je stoel gaan zitten en je niet verroeren mag, maar in de openlucht-slapen mag dus niet, het moet in een tent. Aangezien we geen regen verwachten, zien wij hier geen enkele aanleiding toe. Wij Hollanders nemen het niet zo nauw met die (stomme) regeltjes.

Na de uitpak procedure besluiten we op de fiets Burgos te bezoeken en aansluitend te gaan eten in de stad. De kathedraal is al gesloten voor het halen van een stempel, dan moeten we het Bureau van Toerisme maar zoeken. Daar halen we onze stempels en togen de stad in. We maken veel foto’s van de prachtige kathedraal, die volledig wordt gerenoveerd en schoongemaakt. Als de avondzon op de hoofdingang van de kerk staat, is het een prachtig gezicht. Op het plein naast de kerk vinden we een leuke locatie, waar we aan tafel gaan. Het is overigens het restaurant van de Salada Mixta en de Peregrino wordt weer misbruikt (alleen voor de kenners).

Nog 4 etappes te gaan, de komende twee dagen zijn nog zware dagen, de laatste twee dagen wat minder. Woensdag denken we aan te komen in Santiago. We hopen de komende dagen wat meer informatie over de aankomsttijd te geven, zodat jullie ons via de webcam, die op het kerkplein in Santiago staat, kunnen volgen. Het adres is: www.santiago.se