Santiago, Dag 15.

22 augustus 2003 - Logroño, Spanje

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Santiago de Compostela 22 augustus 2003

Dag 15.   Sangüesa - Puente la Reina - Estella- Monasterio de Irache - Logroño

Gereden:    132 km.      Rijtijd:   5.18 uur   gemiddeld 26 km/uur

Na de zware dag van gisteren hadden we geen zin meer om de stad Sangüesa in te gaan. We eten in het restaurant op de camping. De gekoelde ruimte is rustig en ruim verlicht met TL. De ober komt met een verfrommeld papiertje vragen wat we willen eten. We vragen om de kaart maar het papiertje was de kaart, met een keuze menu. Er zitten een 3-tal mensen aan tafel die enigszins Spaans verstaan, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor Russische salade / meloen met ham vooraf en twee kiezen voor vliegende ballen met een gigantische knoflook odeur en de vier anderen kozen voor varkens-gevogelte compleet met patatten. We nemen een ijsje toe en gaan richting slaapzakken. De borrelaars gaan borrelen en de snurkers gaan snurken. Dan begint het te regenen. De borrelaars leggen de slaapzak in de tent en brengen de rest van de bagage in veiligheid, door van de bus een opeengestapelde puinhoop te maken. Morgen zien we wel weer.

Gijsbert heeft als enige de gok genomen om toch buiten te slapen, de rest is in de tent gekropen. De nacht was warm en droog. Om 6.45 begint het ochtendritueel en om 8.00 stappen we op de fiets. Eerst nog even door Sangüesa, het is een leuke stad maar op dit uur is alles nog dicht. De etappe van vandaag is 140 km. Daarvan hebben we gisteren al 20 gereden hebben, 120 dus. Gert rijdt voorop en pakt een straat met eenrichtingsverkeer tegendraads, de rest volgt. Aan het einde van de straat houdt een politieauto hem aan en vertelt hem netjes in het Spaans dat dit gedrag hier niet wordt getolereerd en wij deze richting onze weg verder lopend moeten vervolgen. Gert knikt begrijpelijk, stapt weer op de fiets en rijdt gewoon door. De agent wordt nu zo boos dat, voordat hij zijn achteruit kon vinden, Gert al uit het zicht verdwenen is.

We willen vandaag eens op tijd klaar (op de camping) zijn, dus hebben we besloten voor een verre koffiestop op 55 a 60 km. In Puente la Reina. We bezoeken daar eerst de kerk, die aan de buitenzijde sober aan doet, maar van binnen prachtig is met veel bladgoud-versieringen. Daarna gaan we lekker aan de koffie, onze magen rommelen al. Cafe Americano, een croissant en een halfuurtje rust doet ons goed. Aan het einde van de stad, in het verlengde van de hoofdweg, is een 900 jaar oude stenen boogbrug over de Rio Arga. Deze is in opdracht van een koningin Doña Mayor, echtgenote van Sancho de Sterke, gemaakt om de pelgrims een natte overtocht te besparen. Ook wij maken hiervan dankbaar gebruik.

Als we de stad uitrijden volgt er een flinke steile klim. Bijna boven heeft Willem zijn tweede lekke band van de reis. Iedereen kan even uitrusten en helpt om de nieuwe band te monteren. Het landschap is nog steeds niet geweldig om te zien, we rijden veel langs grote wegen en het verkeer raast langs de fietsers. Een voordeel is wel dat de wegen goed zijn en dat het flink opschiet. Af en toe steekt er een flinke wind op, die we dan recht op de kop hebben maar vanwege het overwegend aflopende traject kunnen we het tempo er goed inhouden.

Tijdens de fietstocht door Spanje gaan we steeds meer lopende pelgrims zien, bepakt en bezakt met alles wat ze onderweg nodig hebben. Soms voelen we ons schuldig als we een aantal van deze lopers heuvel afwaarts met een gang van 60 km voorbij scheuren.

De lunch is in Monasterio de Irache. Dit is één van de oudste kloosters van Navarra, maar er staat nu een gigantische wijnbedrijf voor. Hoe bedenk je het? We drinken uiteraard niet van de gratis wijn. Het klooster ligt aan de voet van de Montejurra. Dit is de berg waar wij als vijftigers nog de herinnering aan hebben: prinses Irene en haar Carlos, met baret, hadden hier de politieke bijeenkomst van de Carlisten bijgewoond.

Logroño is daarna nog 43 km. Die afstand wordt in anderhalf uur afgelegd. Adriaan blijft heel lang alleen vooraan. Daarna brengt Gert de groep weer bij elkaar en sleurt Martin op kop, met 43 km per uur, de rest van de groep naar Logroño.

Om 4 uur komen we aan op camping La Playa, direct aan de rivier de Ebro. Gijsbert is er nog niet, dus nemen we op het terras een koud biertje. Ondanks de vrij makkelijke dag voelen we onze benen nog goed (van gisteren). Als Gijs even later verschijnt gaan we de spullen uitpakken voor de avond en frissen we ons op. Vervolgens brengen we op de fiets een bezoek aan de stad, bezoeken twee kerken en halen onze stempel van de stad Logroño.

Als de lucht betrekt pakken we de fiets weer op en rijden naar de camping om de tenten op te zetten en het wasgoed binnen te halen. Lambert heeft nu tijd over om de brief aan rector Lingg af te maken, waaraan hij twee dagen geleden is begonnen. De brief wordt voorgelezen en ondertekent door alle pelgrims.

Gijsbert is vanavond onze kok.