Rome, Dag 7

18 augustus 2005 - Kaiseraugst, Zwitserland

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Rome.  Donderdag 18 augustus 2005

Dag 7.  Turckheim-  Rouffach- Munchhouse- Canal du Rhone au Rhin-  Basel- Kaiseraugst

Gereden: 105  km     Rijtijd:  4,42 uur  Gemiddeld:  22,3 km/uur

Het diner gebruiken we in restaurant “Roma” in Turckheim, waar we op de fiets naar toegaan. Het is een gezellig restaurantje, met een erg toepasselijke naam voor ons. We eten heerlijk en drinken natuurlijk Elzasser wijnen erbij. Eerst Pinot Noir en daarna Gewurztraminer. Verzadigd en voldaan fietsen we weer terug naar de camping, wat maar 3.5 minuut in beslag neemt. We slapen met zijn zessen in de kathedraal. Alles blijft droog maar de hele nacht klinkt er een veelzijdig gesnurk afwisselend in rijke octaven.

In de ochtend staan we om 7.00 op. We soigneren ons op de wijze die past bij een lange-afstandsfietser. Daarna beginnen we aan het degelijk-basisleggend ontbijt van Gijsbert. Daarna gaan we onze fietsen verzorgen, die weer stroef, smerig en stijf in de bewegende delen zijn geworden. Trouwens ook in de niet bewegende delen. We vertrekken om 9.00 uur. Alles gaat vandaag in een wat rustiger tempo dan de andere dagen. Het moet een ontspannen dag worden van maar ongeveer 100 km in tegenstelling tot de andere dagen waarvan de meeste tussen 140 en 150 km waren. Het weer is deze ochtend zalig, 23 graden strak blauwe lucht. Eerst door glooiende wijnvelden en lieflijke plaatsjes. Het is puur genieten. Daarna gaan de wijnvelden over in maïsvelden, prachtige landschappen met weidse uitzichten. We belanden in Munchhouse. Een kop koffie met een zoet baksel leek ons  buitengewoon aangenaam. 40 km hebben we achter de achterwielen. Tot onze verrassing is het dorp Munchhouse in een verregaande onderkoelde toestand. Geen autochtoon te bekennen, alle cafés zijn dicht en de bakker die wel open was had geen taartjes. Wij hebben dit zoals we zijn buitengewoon flexibel opgelost. Gijsbert kwam aanrijden en zette koffie voor de plaatselijke kerk en Gert kocht bij een locale kruidenier kokosmoppen en spritskoeken. Als extra toetje vond Gijsbert in zijn uitrusting nog stroopwafels van de Katwijkse delicatessenbakker waarvan ik de naam even vergeten ben.

Met de navels op de stangen rijden we weer aan. In een humaan tempo rijden we eerst door dicht woudachtig bos, straight forward over lijnrechte paden. Dan vervolgen we onze route langs het Canal du Rhone au Rhin. Het is een sfeervolle afwisselende route. We koersen stabiel en constant in een dynamisch visueel patroon voor de toekijkende passant. De afgelopen zes dagen hebben een behoorlijke inslag gepleegd op onze lijven. Dit is in de groep waar te nemen. Er is door de vitale belasting een lichte uitholling en verminderde slagkracht opgetreden van onze gezamenlijke immuunsystemen. Dit uit zich in een aantal verschijnselen als kuchen, hoesten, snotteren, onsamenhangend krabben over schedels en andere vitale delen, winderigheid, oprispen, amorfe zure brei van een inconsistent karakter uit de distale openingen, droge tongen die permanent tegen het gehemelte kleven en een niet te onderdrukken neiging borrelnootjes te eten. Zo bereiken wij de lunchpauze-plaats met een prachtig uitzicht op de gekanaliseerde Rijn. We nemen er weer ons gemak van. Het is en blijft een dag in het kader van relaxatie en recuperatie. Voor de algehele weerstand eten wij ons weer op ons gemak rond. We bereiken snel de Zwitserse grens. Niemand keurt ons een blik waardig. Daar staan we dan in Zwitserland met de paspoorten in onze achterzakken op advies van Gijsbert. We crossen dwars door Basel, een ingewikkelde stad om door te komen.

Om 16.30 uur bereiken we een mooie camping aan de Rijn in het plaatsje Kaiseraugst, vlak naast de stad Basel. De auto mag aanvankelijk niet op het campingterrein komen maar Gijsbert laat de lastige Zwitser uitpraten, geeft hem volledig gelijk en vraagt of hij voor deze keer geen uitzondering wil maken omdat er zoveel spullen en bagage in vervoerd wordt. De auto staat dus voor de tent. Terwijl we een begin maken aan het verslag horen we het rommelen boven ons.

Zouden we het vannacht droog houden in de kathedraal?