Rome, Dag 20

31 augustus 2005 - Rome, Vaticaanstad

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Rome.   Woensdag  31 augustus 2005

Dag  20.     Trevignano naar Rome (Vaticaan).    Gereden:  44 km.  Rijtijd:   1,45  uur    Gemiddeld:  25 km/uur

Gisteravond zijn we op de camping gebleven, we waren verrot na de lange bergetappe met aan het eind nog een fikse donderbui. We eten daarom op de camping, ze lijken daar een redelijke kaart te hebben en ze zijn tot 23.00 uur geopend.       Om 21.00 uur melden we ons in het restaurant en vragen om stroom, het verslag is nog niet af. Een kabel van een meter of 25 wordt uit de keuken gerold en onder onze tafel gedeponeerd.

De laatste vermeldenswaardigheden worden toegevoegd, op spelvouten gecontroleerd en verstuurd. De anderen hebben zich met de spijskaart bemoeid en Gijsbert zoekt een lekkere wijn uit. Hij kan kiezen uit 1 soorten rode wijn. De 3 viseters hebben mazzel, de 3 vleeseters minder, twee kleine lapjes waardoor je een krant kunt lezen. Gelukkig hebben we als voorgerecht een flinke bak spaghetti op.

Na een uitstekende nachtrust van alle kathedraalbewoners worden we rond een uur of 7 langzaam wakker. Iedereen realiseert zich dat we vandaag de laatste fietskilometers af gaan leggen. We schatten het op een stuk of 50 naar het Vaticaan.

Vandaag geen koffiepauze, ja in Rome als we er zijn, en geen lunchpauze en een vrij korte rit naar de eindbestemming. Het weer is uitstekend, de onweersbui van gisteren is volledig opgelost. De kathedraal is voor het eerst van de reis zelfs van binnen niet nat van de dauw.

Na het ontbijt krijgen de fietsen nog een laatste poetsbeurt. We willen een beetje stijlvol aankomen op het drukke plein voor de Sint Pieter. Willem geeft zijn fiets een extra inspectiebeurt. We hebben Cobie (zijn vrouw) en Ron (zijn mecanicien) niet onnodig ongerust willen maken, maar de fiets waar hij op rijdt maakt al dag of 4, piepende en krakende geluiden die elke dag erger lijken te worden. Hij heeft een automatische versnellingbak gekregen, want zonder aan een handel te zitten schakelt hij op en af, vooral op momenten dat het niet moet. Gisteren tijdens een steile klim ging hij nog even op de pedalen staan waarna de fiets een luide knal produceerde en tijdens de afdaling horen we onverklaarbare tikken. De snelheden worden om die reden ernstig getemperd. De fiets wordt ondanks alle mankementen goedgekeurd voor het laatste traject en extra goed ingevet.

We rijden rond 9.15 uur met glimmende fietsen van de camping af. Eerst een stuk langs het mooie meer van Bracciano en daarna gaan we borden Rome volgen. De weg is redelijk vlak en er volgt nog een mooie lange afdaling in een mooi landschap. Het asfalt waarop wij ons begeven is vandaag bijzonder slecht. Het vergt al onze aandacht om de enorme gaten in de weg te omzeilen en het overige verkeer daarbij niet voor de wielen te rijden. Dan komen er nog een paar kleine klimmen en het verkeer wordt steeds maar drukker. Wanneer we voor een groot viaduct van de snelweg een bord tegenkomen met Roma, wil Lambert dit natuurlijk fotograferen. We gaan verder de stad in via de Via Boccia en fietsen voorzichtig langs de enorme files die in de stad staan. We vinden zo onze weg naar Vaticaanstad waar we om 11.53 aankomen. Hier wachten we op een terrasje met een kop koffie op Gijsbert die zijn auto moet parkeren en ook op de fiets het centrum in moet.

Om 12.15 uur stappen we op, wegens parkeerproblemen is Gijsbert er nog niet. We kunnen tot 12.30 aankomen bij de “kerk der Friezen” in Rome waar we een oorkonde kunnen ontvangen voor onze fietstocht van Nederland naar Rome. Gert weet nog waar het is en we tillen de fietsen de hoge stenen trap op die naar de kerk leidt. Voor de ingang worden we welkom geheten door een aantal vrijwilligers, die de kerk in stand houden en verzorgen. Dan komt ook nog “Don Jan”, Jan Heefer, een stadsgenoot van Lambert aanlopen. Hij herkent ons onmiddellijk aan onze Yamanouchi shirts als fietsgroep uit Holland, geeft ons een hand en vraagt ons te volgen naar de bovenverdieping van de kerk. Hier schrijft hij persoonlijk de oorkondes uit voor de fietsers en we maken diverse foto’s van de groep.

Een vriendelijke Nederlandse vrijwilligster, Jeanne de Leeuw, die getrouwd is met een Italiaan en in Rome woont, vraagt of we nog een rondleiding door de kerk ambiëren. Ze vertelt ons in vogelvlucht het ontstaan van de kerk en zijn geschiedenis. De kerk werd gebouwd in 1143 en rond 1700 ingrijpend gerenoveerd. Het kerkje staat nu op de monumentenlijst van Unesco.

We nemen afscheid en lopen met de fiets aan de hand naar het St.Pietersplein waar het een drukte van belang is. Er worden foto’s gemaakt van ieder apart en van de hele groep. Daarna stappen we op voor het laatste stukje fietswerk naar de camping die 7 km verderop ligt. Als we aankomen feliciteren we elkaar en nemen plaats in het restaurant waar we pasta’s en biertjes bestellen i.p.v. de lunch vandaag. Gijsbert zoekt een plek uit en na de lunch bouwen we ons basiskamp met in het midden onze kathedraal.

Als alles is opgebouwd willen ook de weersomstandigheden in stijl afscheid nemen van ons, een geweldig onweersfront nadert en alles moet weer in de bus. De temperatuur is goed en we besluiten naast de bus op de camping te dineren om de restjes eten uit de bus op te maken. Gijsbert is wederom kok en gastheer.

De reis zit er op, en we hebben een enorm gevoel van tevredenheid over ons gekregen. We hoeven niet meer te trappen. We hebben echter nog voldoende over de reis te melden en willen dit de komende dagen met u delen. Kijkt u dus nog een paar dagen extra naar uw mailberichten. We stoppen pas als we thuis zijn.