Rome, Dag 15

26 augustus 2005 - Florence, Italië

Verslag van de pelgrimgangers op weg naar Rome. Vrijdag 26 augustus 2005

Dag 15.     Sightseeing Florence.

Gereden: 52 km.  Rijtijd:  2,33 uur  Gemiddeld:  22,4 km/uur

Vanmorgen ontwaken we in onze kathedraal op de camping Michelangelo. We hebben geen gedwongen fietsdag, heerlijk. We blijven in Florence. Rustig ontbijten, ons opfrissen. We besluiten om 10.00 uur een kort ritje te maken op en neer naar Fiesole. Dit alleen om de post-fietsstijfheid te verdrijven en onze kuiten toch soepel te houden. Ongeveer 25 a 30 km leek ons heel goed. We reden de Arno langs, dit is de dominante rivier door Florence, net als de Seine door Parijs en de Donau door Wenen. We konden de juiste brug niet vinden richting Fiesole. We hadden al 19 km achter de wielen voor we de brug hadden gevonden. Kennelijk benaderden we Fiesole nu van de verkeerde kant, de achterkant. Van hieruit was een klim zo steil dat de Mont Ventoux is hierbij een molshoop lijkt. Na de klim nemen we snel een cola om het vochtbalans op pijl te brengen, want we hadden voor de korte tocht geen drinken in de bidons gedaan. Als we de stad Florence doorkruisen springt een stoplicht op oranje. Gert rijdt voorop en roept: “dit kan nog wel”, en geeft gas. De over te steken straat was echter zo breed dat Gert nog maar halverwege de oversteek was toen voor de wachtende auto’s en scooters het licht op groen sprong. Huppelend als een konijn met de fiets aan de hand wist hij veilig de overkant te bereiken, waarna we hem snel in een bosje zagen verdwijnen. Wij waren vanzelfsprekend aan de veilige kant blijven staan en hadden lol om de situatie. Uiteindelijk komen we terug op de camping. We waren volledig uitgewoond.

Dit is wel iets wat in ons geheugen gebeiteld blijft op onze rustdag. Op weg naar Fiesole maar we zijn nooit aangekomen.

Na de lunch maken we een wandeling door Florence. Drukte, vakantiesfeer en prachtige uitzichten over de rivier met indrukwekkende gebouwen. We bezichtigen, het Piazza Michelangelo, met het beroemde beeld van David in brons. Daarna dalen we verder lopend af en komen uit bij Ponte Vecchio. Dan het Uffizi, museum met veel meesterwerken en kunstschatten. Wij zagen nog veel meer prachtige beelden, o.a. van Perseus en Neptunus. Dit is het supertoeristische centrum van Florence. Vervolgens Piazza della Signoria waar we ons wilden laven. Onze tongen kwamen niet meer los van onze verhemeltes.         Terras 1: we moesten ons verwijderen vanwege te grote obstructie met zes gespierde kerels. De ober overzag het niet.       Terras 2: hier kon je alleen iets drinken met 1 euro 50 toeslag omdat we niet wilden eten. Weer vertrokken. Net alsof het hier om geld te doen is. Uiteindelijk heerlijk lagerbier in een pub iets verder op. Sommigen van ons vielen van pure vermoeidheid boven hun glas in slaap en snurkten luid. Dit terras was niet vol. We bezichtigen hierna de Dom en het Baptisterium. Dit waren voor ons de high-lights van Florence. Daarna een sightseeingtour van 1½ uur in een open engelse bus. Heel ontspannend. In 5 talen uitleg door een rood snoertje.

Bieren op de camping voor het avondeten. Een langeafstandsfietser MOET soms wat incorporeren. Hier zien wij nog steeds niet tegenop.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade