Plannen maken voor een nieuwe fietsreis van Katwijk naar Praag, Wenen en Passau in 2009.

31 augustus 2008 - Katwijk aan Zee, Nederland

Beste fietsvrienden,

De zomervakantie zit er voor velen alweer op. Het laatste weekend van augustus is prachtig, misschien wel het laatste weekend in 2008 met mooi weer zeggen de weerprofeten.

Ik zit op mijn balkon in Katwijk aan Zee over de komende zomer van 2009 na te denken. Wat zou het mooi zijn om de zomer van 2009 met een mooie fietstocht te beginnen!

Vorige week heb ik de “Touristischer Reiseführer” van Die Bürgenstrasse kunnen bemachtigen. Deze reisgids beschrijft een  route van Mannheim naar Praag via Heidelberg, Heilbronn, Nürnberg en Karlsbad langs meer dan 70 burchten en kastelen.

De fietsroute volgt ook nog een stuk van de rivier de Neckar en de Main en is ongeveer 1000 km lang. Als we in Katwijk starten zal er in Praag minstens 1500 km op de teller staan.

Afgelopen mei hebben we Op de Hej onze jaarlijkse reünie gevierd en een fietstocht naar Praag werd positief beoordeeld.     Wat vinden jullie ervan om het weekend na Hemelvaart op 23 mei te starten en terug te komen op vaderdag 14 juni 2009?

Als we het eens zijn over deze data kunnen we daarna gaan nadenken over de details van de fietstocht.

Gijsbert wil ons weer begeleiden, als hij meegaat kunnen we gebruik maken van zijn kwaliteiten. Afhankelijk van het weer gaan we overnachten op een camping of in een hotel.

Belangrijk is van jullie te horen, welke dagafstanden en hoeveel dagen jullie willen fietsen. Voor onze fietsgroep de Hejgers is een fietstocht van 1500 km misschien te weinig. Een optie is dan vanaf Praag door te fietsen naar Wenen en dan terug langs de Donau naar Passau, dat komen we ongeveer 2500 km totaal. Het voordeel van de eindbestemming Passau boven Boedapest is dat je vanaf Passau in 1 dag met de volgwagen kan terugrijden naar Nederland. Boedapest naar Nederland kost 2 dagen rijtijd.

Benieuwd ben ik naar jullie mening om met dezelfde fietsgroep Hejgers te gaan fietsen van 23 mei t/m 14 juni 2009 van Katwijk tot minimaal Praag en maximaal via Wenen naar Passau. We fietsen dan weer racefietsen zonder bagage en maken onderweg gebruik van de kwaliteiten en verzorging van Gijsbert.

Groet van Wijnie en Gert.